fbpx
  • 2 ZAKEN DIE DE PIJLER ZIJN ONDER ELKE VACATURETEKST

2 ZAKEN DIE DE PIJLER ZIJN ONDER ELKE VACATURETEKST

Als je een vacaturetekst opstelt zijn er twee zaken waar je in ieder geval als basis rekening mee moet houden. Naast zaken zoals vindbaarheid, leesbaarheid, afgestemd taalgebruik op de doelgroep, enzovoorts.

1) Zorg dat een kandidaat weet wat er van hem /haar verwacht wordt.
2) Vertel het eerlijke verhaal.

Zo simpel? Ja eigenlijk is het wel zo simpel. Maar het een en ander verdient natuurlijk wel wat verdieping.
Door helder neer te zetten wat de werkzaamheden en verwachtingen van een vacature zijn, geef je de kandidaat de mogelijkheid goed te bepalen of de vacature aansluit bij zijn wensen en competenties. Dat je hierdoor wellicht minder reacties krijgt is helemaal niet erg. Tenslotte wil je geen reacties van kandidaten die geen invulling kunnen geven aan de vacature. Helder en duidelijk zijn zorgt dus al voor selectie. Bovendien draagt het scherp neerzetten van de verwachtingen ook bij aan een duurzamere aanname.

Door eerlijk te zijn over de werkzaamheden voorkom je dat kandidaten naar een aantal maanden uitgekeken zijn of een verkeerde verwachting hadden. Dus als een vacature veel repeterende werkzaamheden bevat wees daar dan eerlijk over. Kandidaten in het “pak naaien” brengt uiteindelijk voor zowel de kandidaat als de organisatie alleen maar extra kosten en verkeerde energie met zich mee.

Door duidelijk te zijn in je functieprofiel over wat je zoekt, borgt dat ook intern de functie eisen. Dit voorkomt (gedeeltelijk) dat de selectiecommissie met verschillende verwachtingen aan de selectiegesprekken begint.
Wees ook duidelijk in je functie eisen en pre’s. Eigenlijk zijn pre’s alleen maar verwarrend. En dragen daarmee niet bij aan een helder beeld van de vacature. Dus pre’s… niet doen!

Ander hekel punt is de salarisindicatie. Ik zou deze altijd vermelden. Zoals bij elke goed functionerende markt is pricing een belangrijk mechanisme om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. In de basis geldt dat ook voor de arbeidsmarkt. Marktconform is echt een heel vaag begrip en volstrekt onduidelijk. Bovendien als je als werkgever een budget van €50.000 bruto per jaar in je hoofd hebt, wil je echt geen gesprek met een kandidaat aan gaan die boven de 80K. zit. Het past gewoon niet. Dat is niet erg, maar wees er duidelijk over. Als je op funda naar huizen kijkt van +1 miljoen, dan zitten er schitterende huizen bij, maar de kans dat je er gaat wonen is beperkt. Dus door vooraf aan te geven wat de salarisindicatie is, spreek je de juiste doelgroepen aan. Bovendien voorkomt het in een later stadium moeilijke onderhandelingen.

Tenslotte wees duidelijk over wat de setting is van de vacature. Wees eerlijk over de cultuur, de sfeer van het bedrijf en de teamsamenstelling. Maak een en het ander niet mooier of beter dan het is. Niet elke kandidaat wil in een glimmend kantoorpand werken met een pakkencultuur en vast salaris met een oneindige bonus. !Zoveel mensen zoveel werkomgevingen. De kruks zit er in om jou doelgroep aan te spreken met jou verhaal.
Kortom, transparantie en verwachtingsmanagement zijn de sleutel begrippen in het opstellen van een goede vacature tekst.

Jeroen Bergen heeft ruim 17 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als ondernemer van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Mocht je meer willen weten over het proces van werving en selectie, een van de whitepapers aanvragen of je aanmelden voor een van onze trainingen en/of bijeenkomsten? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of 088 – 5325111.