fbpx
  • ALS HET AANTAL SOLLICITANTEN TEGENVALT

5 VRAGEN DIE JE JEZELF KUNT STELLEN

Potentiële werknemers komen over het algemeen niet meer zomaar bij je organisatie aankloppen of je een leuke baan voor ze hebt. Sterker nog… om een geschikte nieuwe medewerker te vinden moet je tegenwoordig vaak álles uit de kast halen om ze bij jou aan tafel te krijgen (en te houden!).

Wat kun je eigenlijk doen als het aantal sollicitanten tegenvalt? Ik geef je 5 thema’s die je kunt onderzoeken:

1. Ben ik genoeg in de huid van mijn kandidaat gekropen?
Met andere woorden, stel dat ik de ideale kandidaat ben. Zou de tone of voice van de vacaturetekst mij aanspreken? Passen de voordelen van de vacature bij wat ik belangrijk vind? Is de vacature online te vinden op plekken waar ik actief ben? Ben ik nog op andere kanalen dan via jobsites te bereiken?

2. Heb ik een eerlijk recruitmentbudget?
Werven kost geld. Het grootste gedeelte van het recruitmentbudget wordt opgeslokt door het posten op de juiste (online) media. Heb je voldoende budget om op alle relevante media jouw vacature te publiceren?

3. Ziet de juiste kandidaat mijn vacature?
Belangrijk is dat de titel van de vacature een functienaam bevat waarop een kandidaat zoekt. De locatie moet ook direct duidelijk zijn. Houd rekening met hoe kandidaten zoeken: gebruik bij voorkeur een grote stad in de omgeving waarop veel sollicitanten zoeken. Het overgrote deel van de werkzoekenden oriënteert zich via mobiel. Neem de proef op de som en kijk of je vacaturetekst ook op mobiel goed te lezen is.

4. Solliciteren genoeg kandidaten?
Tja wat is genoeg? Liever 1 echt goede sollicitant dan 10 niet passende. Het aantal kandidaten dat reageert na het lezen van jouw tekst hangt van meerdere factoren af:
• Verleidt de vacaturetekst de juiste kandidaat voldoende?
• Is jouw werkgeversmerk aantrekkelijk genoeg?
• Kan de sollicitant gemakkelijk solliciteren?

Weet je eigenlijk hoe de markt jou als werkgever ziet? Hoe ervaart de kandidaat het sollicitatieproces? Heb je een simpel sollicitatieformulier met alleen echt noodzakelijke vragen? En ook hierbij: wees mobielvriendelijk. Heb je zelf geprobeerd of je eenvoudig via mobiel kunt reageren?

5. Oeps, nog steeds geen kandidaten, wat nu?
Ook al heb je een goede werken-bij website, is je vacaturetekst oké en heb je op de juiste plekken gepost, het kan nog steeds dat je geen kandidaten hebt. Je bent niet alleen, 40% van de werkgevers kampt met moeilijk vervulbare vacatures. Je zult zelf de boer op moeten. Zelf op zoek naar latent werkzoekenden, mensen die niet solliciteren maar wel te bewegen zijn als het aanbod aantrekkelijk genoeg is. Werving en selectie strategisch bekijken en proactief en creatief oppakken.

Wil je eens sparren over de mogelijkheden om meer (en betere) kandidaten te bereiken? Bel me en ik onderzoek het graag samen met je.

OVER DE AUTEUR

Jolanda Schonewille is partner voor Primatch Twente. Ze heeft ruime ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Met haar passie voor het ontwikkelen van mens en organisatie, gecombineerd met doelgerichtheid en transparantie, helpt ze bedrijven bij het vinden van de ideale medewerker.

Jolanda Schonewille

Jolanda Schonewille

Partner Primatch Twente
© Copyright - Primatch