fbpx
  • 6 OP 10 BEDRIJVEN KAN NIET VERDER KIJKEN

6 OP DE 10 BEDRIJVEN KAN IN PERSONEELSPLANNING NIET EENS 2 JAAR VOORUITKIJKEN

Personeelsplanning is in Nederland nog echt onderontwikkeld. Slechts 40 procent van de bedrijven kan redelijk inschatten hoeveel en welk personeel over 2 jaar nodig is, blijkt uit nieuw onderzoek.

Een goede personeelsplanning maken is ‘ongelofelijk complex en moeilijk om goed te doen’. Dat geven IDC en Cornerstone ook wel toe. Maar uit het onderzoek dat beide organisaties recent samen deden in 14 Europese landen, blijkt dat er desondanks nog wel wat te verbeteren valt. In de Duitstalige en de meeste Scandinavische landen zeggen ze gemiddeld beter te kunnen voorspellen welke personeelsbehoeften (op langere termijn) spelen.

Statistiek is niet voldoende

‘Statistieken over het personeelsverloop en de aanwezige vaardigheden is niet voldoende voor een goede personeelsplanning’, aldus de onderzoekers. ‘Wil je het goed doen, dan moet je verschillende informatiesystemen op elkaar aansluiten.’ Niet gek dus ook dat het grootste deel van de ondervraagde Nederlandse HR-medewerkers zegt ontevreden te zijn met de oplossingen die momenteel hiervoor beschikbaar zijn.

Talent behouden is lastig

Uit het onderzoek blijkt verder dat organisaties in Europa momenteel veel moeite hebben om hun talent te behouden. ‘HR moet daarom retentieprogramma’s opzetten’, aldus het onderzoeksrapport. Ook wordt gepleit voor de inzet van ‘ontwikkelings- en kennisoplossingen om de risico’s en gevolgen van vertrekkend personeel te beperken.’

Wantrouwen richting HR is groot

Er bestaat volgens het onderzoek overigens ook behoorlijk wat wantrouwen richting HR. Zo zegt slechts 57% van de businessmanagers in Nederland dat HR-medewerkers de bedrijfsstrategie goed begrijpen (heel Europa: 71%). En maar liefst 37% van de Nederlandse managers noemt HR ‘een belangrijke bron van frustratie’. Wel is te zien dat Nederlandse HR-organisaties voorlopen in het gebruik van analytics (53% ten opzichte van gemiddeld 46% in Europa).

Hoe wij jou kunnen helpen

Wij vinden de traditionele aanpak van werving & selectie volstrekt achterhaald. No cure no pay lijkt in eerste instantie heel eerlijk, maar jaagt de opdrachtgever uiteindelijk enorm op kosten. En wat het bureau daarvoor doet is onduidelijk. Er is geen transparantie en dus geen vertrouwen. Het lijkt vooral te gaan om snelle winst in plaats van een constructieve en duurzame samenwerking. Primatch wil het werk niet vóór de opdrachtgever doen, maar juist mét de opdrachtgever. Hierdoor ontstaat die duurzame samenwerking welke uiteindelijk aanzienlijk goedkoper én beter is.

“Een goede personeelsplanning maken is ‘ongelofelijk complex en moeilijk om goed te doen”. Primatch biedt op diverse manieren ondersteuning, waaronder procesondersteuning of RPO.

In de tekst staat “Uit het onderzoek blijkt verder dat organisaties momenteel veel moeite hebben om hun talent te behouden. Ook wordt gepleit voor de inzet van ‘ontwikkelings- en kennisoplossingen om de risico’s en gevolgen van vertrekkend personeel te beperken.’”. De oplossing is werken aan je werkgeversmerk, oftewel employer branding, om zo de huidige werknemers bij je organisatie te houden en potentiële werknemers aan te trekken.

Wil je meer weten over onze procesondersteuning of employer branding? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.