fbpx
  • INTERNE VREDE TUSSEN HR EN MARKETING BEWAKEN

BEVRIJDING

Kandidaten bepalen de markt en in de ‘war for talent’ vliegen de kogels je om de oren. Het is zaak de beste strategie te kiezen. Apathisch afwachten in je loopgraaf is een optie, je loopt dan wel het risico dat de concurrent (al dan niet versterkt met huurlingen van een werving en selectiebureau) een bommetje achter de linies dropt en jouw mensen bij je wegtrekt.

Een ‘blitzkrieg’ is evenmin de juiste oplossing: trek je in de haast alle vacatures te vervullen, met je agressieve wervingsmethode, wel de juiste mensen aan?  ‘Deserteren’ die niet na verloop van tijd?

Nog ééntje dan: het is nu zaak de interne vrede tussen HR en marketing te bewaken. Deze maand staat Noord-Brabant immers stil bij de bevrijding, nu 75 jaar geleden.

Even terug naar de essentie: marketeers weten hoe ze de juiste boodschap bij de juiste doelgroep onder de aandacht moeten brengen. Data-driven, met inzet van technologie, werken zij aan de naamsbekendheid van het bedrijf. Zij zijn voornamelijk extern gericht.

HR is vooral naar binnen gericht en gespecialiseerd in het ontwikkelen en behouden van personeel. Technologie en data (personeelsgegevens) zijn binnen deze discipline vooral functioneel.

Tijdens mijn opleiding Personeel en Arbeid is het wervingsstuk amper aan bod geweest, veel van mijn studiegenoten werken binnen HR en zullen dat de komende 20-25 jaar nog blijven doen. Zij zijn, net als ik rond de 40 jaar en niet altijd even goed op de hoogte van marketing.

Dat hoeft ook niet, HR en marketing zijn compleet verschillende disciplines. Het is wél van belang dat marketing en HR intensief samenwerken om de juiste doelgroep voor je vacatures te definiëren, te bepalen waar deze doelgroep zich bevindt en gezamenlijk te werken aan je werkgeversmerk.

Samenwerking kan bevrijdend werken. Staan marketing en HR te ver uiteen, schakel dan gerust een blauwhelm van Primatch in om je recruitmentproces te optimaliseren.

Wil je graag meer weten? Bel ons op 088-5325111 of stuur ons een bericht.

OVER DE AUTEUR

Marco van de Vliet is sinds 2013 partner voor Primatch Kempen-Eindhoven. Hij heeft ruime ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.

Marco van de Vliet

Marco van de Vliet

Partner Primatch Kempen-Eindhoven