fbpx
  • TRENDS IN WERVING

De nieuwste trends in werving

Het zijn spannende tijden in werving en selectie land, kandidaten laten zich namelijk steeds moeilijker benaderen. Data is door wetgeving en sociale maatschappelijke ontwikkelingen steeds beter beschermd en de grote techreuzen begeven zich op het domein van de arbeidsmarkt. Daar waar Facebook ander half jaar geleden Facebook Jobs heeft geïntroduceerd, klopt nu ook Google op de arbeidsmarkt-voordeur. De schrik zit er bij de jobboards inmiddels goed in. Al 23 vacaturesites uit de Europese Unie hebben aan de verantwoordelijke Eurocommissaris een verzoek gedaan om Google for Jobs offline te laten halen.

De vraag is natuurlijk: waar zijn ze bang voor? Als bedrijven heel goed vindbaar worden met hun vacatures via google dan hebben ze geen jobboards meer nodig voor het verkrijgen van traffic naar hun vacatures. En dat willen we natuurlijk niet! Daarmee zitten de jobboards nu in de hoek waar ze 20 jaar geleden zelf de kranten in hebben geduwd! En dat voelt niet lekker. Zeker omdat de werkzoekende nu minder vaak kiest voor jobboards als oriëntatiekanaal voor een nieuwe werkomgeving.

Werken jobboards dan niet meer?

Jobboards werken zeker nog heel goed! We zien nu alleen een trend waarin het aantal bezoekers dat doorgestuurd wordt naar een vacature afneemt, maar dat de conversie wél veel hoger is dan bijvoorbeeld bij een Social Media platform als LinkedIn en Facebook (jobpost op deze platforms daargelaten).

Tenslotte zien we een sterke opkomst van doelgroepgerichte advertenties middels in-app advertenties en bannering op websites. In-app advertenties zijn advertenties die getoond worden als reclame van een spelletje of nieuws-app. Hiermee kan je zeer gericht adverteren binnen doelgroepen en locaties bij latent werkzoekende op interesses, demografisch factoren en op een moment dat de doelgroep tijd heeft!  Of de doelgroep hierop zit te wachten en of het een middel is dat blijft werken is te bezien.

Joboards zullen de komende jaren hard aan de bak moeten om traffic en conversies overeind te houden. Ik verwacht dan ook veel campagnes (gericht op een grote massa) te zien om traffic te genereren. Ze zullen wel moeten als tegenreactie op de ontwikkelingen. En daarmee kunnen jobboards de komende jaren wel weer heel interessant zijn voor je jobmarketing!

Wil je graag meer weten over trends op de arbeidsmarkt? Neem gerust contact op met Jeroen Bergen via 088-5325111 of stuur ons een bericht.

OVER DE AUTEUR

Jeroen Bergen, Managing Partner van Primatch, heeft ruim 18 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als Managing Partner van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Jeroen Bergen

Jeroen Bergen

Managing Partner Primatch
© Copyright - Primatch