fbpx
  • DE VIS WORDT DUUR BETAALD!

DE VIS WORDT DUUR BETAALD!

De metafoor van de visvijver is één van de mooiste metaforen voor de werving en selectiemarkt. Uiteindelijk komt het er op neer dat we als recruiter (visser) actief achter de kandidaten (vis) aan gaan.

Bamboe hengeltje
Iedereen kent het verhaal van het buurjongetje die met een bamboe hengeltje een enorme snoek uit de lokale vijver haalt. Vraag je het knulletje om het de dag erna weer te doen dan zal hem dat niet lukken. Vraag je een professionele visser dat te doen dan zal hij zes van de zeven dagen de snoek uit de vijver halen. Iedereen kent ook de andere kant; de verhalen van vissers die uren naar hun dobber staren, wachten en geduld hebben. Die met lokvoer strooien, de beste plekken en momenten afwachten en met meerdere hengels vissen. Het schepnet gereed voor als ze beet hebben. De vissers die voor dag en dauw opstaan of een nacht lang wakker blijven. Allemaal voor die ene vis. Ja, er is bijvangst en soms interessante, maar het succes is er alleen bij die ene perfecte vis. En zelfs dan, als je alles goed doet, moet je soms accepteren dat er dagen zijn dat je niet de juiste vis vangt. Iedere visser weet dat en iedereen accepteert dat ook. Het verschil tussen de amateur (het buurjongetje met zijn bamboe hengel) en de professional (de recruiter) zijn dus middelen, kennis en tijd!

Vis op de markt
Iedereen begrijpt, als je het uitlegt aan de hand van de vis metafoor, dat werving en selectie tijd en (de juiste) middelen kost. Hoe komt het dan dat een HR-professional als er een openstaande vacature in de organisatie is vaak met een bamboe hengel op pad wordt gestuurd? En maar beperkt aas heeft en één haakje meekrijgt om die ene snoek te vangen die ook nog eens in het diepste van de vijver zwemt! En als het dan niet gelukt is die snoek te vangen, dan steken we een veelvoud van het budget in het kopen van die vis op de markt (werving- en selectiebureaus). Waarom krijgt die HR-professional geen goede hengel, passend aas, tijd, rust en een vis training?!

En echt waar, als je dat goed inregelt  en je zorgt voor goede visspullen hoef je veel minder vaak op de markt vis te kopen. En iedereen weet; zelf gevangen vis is verser, goedkoper en vaak duurzamer gevangen dan vis van de markt!

Wil je meer weten over de juiste visspullen en waar jouw beste visvijver zich bevindt?  Ga naar primatch.nl of bel ons op 088-5325111.

OVER DE AUTEUR

Jeroen Bergen, Managing Partner van Primatch, heeft ruim 18 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als Managing Partner van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Jeroen Bergen

Jeroen Bergen

Managing Partner Primatch