• Employer branding in 2018

Employer branding in 2018

Wat is je onderscheidend vermogen?
Welke keuzes heb je als er binnen je organisatie een vacature ontstaat? Van oudsher bestonden er in de reguliere arbeidsmarkt eigenlijk twee mogelijkheden. Of zelf werven of je vroeg een bureau om met de juiste kandidaten te komen. Op zichzelf was dat natuurlijk een prima keuze mits de kwaliteit van de werving met elkaar vergelijkbaar zou zijn. Echter door de opkomst van de vele vacaturesites en de verschillende social media is de arbeidsmarkt transparanter geworden.

De mogelijkheden om goed te werven zijn divers, de resultaten zijn beter en de kosten zijn lager. Maar welke wervingsmiddelen zet je nu per doelgroep in als je zelf gaat werven en wat zijn hiervan de kosten.

“Waarom zou een werknemer bij ons bedrijf willen werken”
Naar mijn mening is de arbeidsmarkt dusdanig veranderd dat beide opties om een vacature in te vullen vragen om een aanpassing. Bedrijven moeten zelf meer gaan nadenken hoe ze naar de toekomst toe de werving en selectie willen organiseren. Nog belangrijker wordt de vraag “waarom zou een werknemer bij ons bedrijf willen werken?” oftewel hoe onderscheiden wij ons ten opzichte van onze concurrenten?.

Ben ik (nog) wel aantrekkelijk voor mijn doelgroep?
Van belang is om vooraf te bepalen wie je doelgroep is en hoe je deze kan bereiken. Binnenhalen is meer dan een advertentie zetten en een paar gesprekken. Het mode woord is “employer branding”.

Maar wat is het nu precies? Employer branding is in feite je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële medewerkers en aantrekkelijk houden voor je huidige medewerkers.

Een sterk werkgeversmerk (employer brand) zorgt ervoor dat je aantrekkelijk bent en blijft op de arbeidsmarkt. Het helpt je je arbeidsmarktcommunicatie gerichter in te zetten, wat uiteindelijk zal leiden tot meer, maar vooral betere sollicitanten. Het is dus geen strategisch doel op zich, maar een middel dat je kunt inzetten binnen je werving en selectie strategie.

Employer branding kent geen einde. Wel een lange adem …
Voorbeelden van middelen om te werken aan je branding zijn onder andere een werken-bij site, advertenties (online en offline), vacaturetekstenjob marketing en je zichtbaarheid op social media.

Stappenplan Employer Branding 2018
Je kunt nu nog voor 2018 een plan maken.

Wil je meer weten (of lezen) over dit onderwerp? Vraag dan de whitepaper employer branding aan of sluit eens kosteloos aan bij een traininge employer branding.

                                     

Bas Eggink is partner Primatch Zwolle en heeft jarenlange ervaring binnen diverse recruitmentrollen. HIj is gespecialiseerd in online recruitment, arbeidmarktcommunicatie en recruitmentsoftware.