EMPLOYER BRANDING SCAN

Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om de juiste mensen te binden aan je organisatie. De propositie van jouw organisatie is daarbij bepalend. Samen bepalen wij wat jouw organisatie uniek maakt, wat jullie USP’s zijn. En dan kijken we hoe dat tot uiting komt en wat de medewerkers hiervan vinden.

Kernwaarden laten zien wie je bent, deze vormen dan ook de basis voor de employer branding scan. Wat heb je te bieden en wat verwacht je van je medewerkers? De employer branding scan identificeert met behulp van interviews en online surveys de unieke kenmerken van het werkgeversmerk van jouw organisatie.

Allereerst worden er interviews afgenomen met belangrijke stakeholders (management, directie, leidinggevenden). Hierin worden vragen gesteld over onder andere de identiteit en kernwaarden van de organisatie. Vervolgens worden er online surveys ingericht en afgenomen bij de (vooraf bepaalde) medewerkers. De combinatie van de online surveys bij de medewerkers en de interviews met de stakeholders zorgen voor een goed totaalbeeld.

De bevindingen uit de interviews en online surveys worden gepresenteerd in een rapportage. Deze bevindingen kunnen vervolgens worden gebruikt voor onder andere het inrichten van een werken-bij-site, schrijven van vacatureteksten en social media uitingen.

HEEFT JOUW
BEDRIJF DE
X-FACTOR?

HOE ZORG JE VOOR EEN GOED EMPLOYER BRAND?

Talent behouden is bij employer branding net zo belangrijk als talent binnenhalen. Employer branding draait dan ook niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Voor het huidige personeel en toekomstige medewerkers.

Voordat je met je communicatie naar buiten gaat, is het daarom verstandig om eerst intern te beginnen. Investeer in de zaken die werknemers belangrijk vinden. Uit recent onderzoek van Monsterboard blijkt dat werksfeer door zittende werknemers bijvoorbeeld belangrijker wordt gevonden dan salaris. Andere belangrijke aspecten waar je als bedrijf wat aan kunt doen zijn onder meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, afwisseling van het werk, goede balans privé-werk en waardering. Ga in gesprek met je werknemers om te achterhalen wat zij belangrijk vinden in hun werk en meet hun tevredenheid vervolgens in een jaarlijks werknemerstevredenheidonderzoek. Zo weet je of de wensen aansluiten op hun ervaring.

Op basis van de gesprekken met de medewerkers en je eigen inzichten kun je bepalen welke waarden je als bedrijf extern wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers (authentiek en onderscheidend). Wil je je profileren als een innovatief bedrijf, een bedrijf met veel werksfeer (word hard, play hard!) of bijvoorbeeld als de best betalende in de markt? Als je dit weet, kunt de vele verschillende middelen gebruiken om deze waarde kenbaar te maken. Een overzicht van enkele succesvolle middelen om dit te doen:

  • Een eigen recruitmentsite
  • Vacatures op vacaturesites
  • Advertenties (online, tv, print)
  • Aanwezigheid op social media
  • Persberichten/PR

Samenvattend: Goede employer branding begint dus met het achterhalen van de onderscheidende bedrijfswaarden en die op een consistente en geloofwaardige manier uitdragen. Zodat zowel zittend personeel als nieuwe medewerkers graag bij jouw bedrijf willen komen werken en je de beste talenten kunt selecteren voor een succesvolle bedrijfsvoering.