fbpx
  • WAAROM EMPLOYER BRANDING BIJ HET MKB VAAK JOBMARKETING IS

Waarom employer branding bij het MKB vaak jobmarketing is. – Deel 2

Waar waren we gebleven? Vorige week ben ik dieper ingegaan op employer branding binnen organisaties. Echter blijkt dat employer branding bij het MKB vaak toch jobmarketing is. En waarom?

Heb je als MKB-bedrijf niet veel vergelijkbare vacatures open hebben staan en ook een beperkte vacaturedruk hebben , maar toch aan employer branding willen doen dan is er gelukkig een goed werkend alternatief. Dit alternatief wordt steeds vaker ook bewust en doordacht ingezet. Dit betreft jobmarketing.

“Job marketing: het gericht vermarkten van een baan aan een specifieke doelgroep door de inzet van de juiste media, netwerk en middelen en door in te spelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep”

Bij job marketing ligt de nadruk op het aantrekkelijk positioneren van een baan of vacature en minder op het aantrekkelijk positioneren van de werkgever of de gehele organisatie. Job marketing heeft veel elementen van employer branding, omdat hierbij naast dat je aangeeft hoe geweldig en interessant de baan is je ook aangeeft waarom de organisatie aantrekkelijk is om voor te werken. Het verschil is dat het geen continue communicatie betreft en er ook veel beperktere budgetten nodig zijn. Bovendien is de tijdsbelasting beperkter.

Job marketing is heel concreet. Het heeft een duidelijke kop en een staart en de effecten zijn goed meetbaar. Job marketing past in veel situaties beter bij het DNA van een MKB-bedrijf dan employer branding. Een goed ingerichte werken-bij site of vacaturedeel in je website zijn overigens erg belangrijk bij het realiseren van positieve effecten op jobmarketing. Daarnaast is het bij job marketing ook belangrijk, iets van web analytics te begrijpen. Het doormeten van je wervingscampagne in termen van unieke traffic, bezoekersgedrag en conversie is cruciaal om te verbeteren naar de toekomst en je wervingsrendement te verhogen.

4 punten die essentieel zijn bij job marketing:

  • Zorg dat de basis in orde is. Een eigen werken-bij site of onderdeel in de website met specifieke en relevante arbeidscontent is noodzakelijk en een minimale vereiste!
  • Zorg dat google analytics ook op dit deel van je website draait, zodat je kan meten wat er online gebeurd!
  • Zorg dat je media en visuals aangepast zijn aan de doelgroep, maar wel passen bij de eigen organisatie. Zorg dat je hierin authentiek bent en dat je beeldvorming overeenkomt met de werkelijkheid en andere (online) uitingen.
  • Zorg dat koppeling naar social media omgevingen zoals twitter, facebook enzovoorts werken en dat de content op deze omgevingen actueel is bijgewerkt. Als deze kanalen niet (goed) worden onderhouden, verwijs dan potentiële kandidaten hier ook niet naar toe. Dit geeft vaak een negatief en weinig zorgvuldig beeld van je organisatie.

Oh ja en tenslotte, werving & selectie, employer branding en/of job marketing mogen ook best leuk zijn. Zeker in het MKB zie ik vaak organisaties met een heel plezierig en vriendelijk werkklimaat, maar ik zie daarvan helaas, veel te weinig van terug in de vacature uitingen!
Wil je meer weten over job marketing of employer branding neem dan contact met ons op of kom naar een van onze gratis sessies.

Jeroen Bergen heeft ruim 17 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als ondernemer van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Mocht je meer willen weten over jobmarketing en/of employer branding, vraag dan een van de whitepapers aanvragen aan of meld je aan voor een van onze kosteloze trainingen en/of bijeenkomsten. je kunt ook contact met ons opnemen op via ons contactformulier of 088 – 5325111.

© Copyright - Primatch