fbpx
  • GOOGLE FOR JOBS

VACATUREMARKT IN NEDERLAND GAAT VERANDEREN DOOR GOOGLE FOR JOBS

“Google for jobs binnen enkele maanden in Nederland”. Dat was de kop van een artikel op emerce.nl in april.

Inmiddels zijn we drie maanden verder en is het zomer in Nederland. Ik kijk naar buiten en zie de tuin in bloei. Maar op m’n beeldscherm zie ik nog niks van Google for jobs. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze reus er snel aan komt. En zelf z’n moment kiest. Onopvallend. Agressief. Mijn inschatting: dit najaar. Dan is het zo ver.

Dan wordt het oorlog in vacatureland

Want er wordt grof geld verdiend aan online vacatures. Denk aan vacaturesites zoals Indeed, Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Maar ook aan social media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Die laten dit niet zomaar gebeuren!

Sterker nog: deze partijen wapenen zich al. Of beter gezegd: ze passen zich aan. Want de grootste zoekwoordensite ter wereld en uitvinders van SEO kun je niet negeren.

Hoe doen ze dat en zijn daar voorbeelden van? Uiteraard! Laat ik van de vacaturesites Indeed eruit pikken; volgens onderzoek in 2019 de marktleider in Nederland. Indeed is in een paar jaar snel opgerukt en heeft klassiekere jobboards verslagen.

Knap gedaan, niet zelf verzonnen. Want het verdienmodel van Indeed is gebaseerd op dat van Google: jouw vacatures worden gratis geïndexeerd. En als je bovenaan in de zoekresultaten wil komen, moet je betalen. Het aantal reacties loopt merkbaar terug op Indeed. Dus zijn ze aan het anticiperen en willen ze bezoekers een completere ervaring bieden (cliché maar waar). Nieuw in 2019 op Indeed zijn bedrijfspagina’s van (grote) werkgevers, zoals bijvoorbeeld deze van de politie. Ziet er tof uit. Maar vind je ook niet dat de site zo steeds meer op social media gaat lijken?

Aan de andere kant zijn LinkedIn en Facebook de belangrijkste social media waar naar vacatures wordt gezocht. Ik hoor je denken: Facebook? Nog steeds? Ja, nog steeds. Want ook al zitten ze in de hoek waar de klappen vallen: ze zijn zo slim geweest om Instagram en WhatsApp te kopen. Sinds dit jaar kun je ook vacatures plaatsen op Facebook en breder promoten. Want Facebook wil bezoekers binnen het netwerk houden (en klikgedrag meten). Ondertussen zitten ze bij LinkedIn ook niet stil. LinkedIn showcasepagina’s ter uitbreiding van bedrijfspagina zijn niet nieuw, maar ze zetten hier nu wel opvallend sterk op in.

Invloed op jouw bedrijf en jouw vacatures

Google is de grootste site van de wereld. Dus natuurlijk gaat dit impact hebben!

Wat is het belangrijkste wat er gaat veranderen? Als je het mij vraagt: het belang van reviews. In Amerika is Glassdoor een belangrijke site over bedrijfsreviews. Daar lees je ervaringen van werknemers en ex-werknemers. Maar in Europa gaat Glassdoor niet zo groot worden als in Amerika, anders was dat al lang gebeurd. Google gaat dit gat hier vullen met bedrijfsreviews.

Want bedrijfsreviews zijn belangrijk in de mindset van werknemers. Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar stel dat dit wel zo was? Dan zou ik veel waarde hechten aan goed werkgeverschap, toffe collega’s en innovatie. De wereld verandert snel dus ik en mijn baan veranderen wel mee. Tenminste, als die baan bij een bedrijf is wat ook mee verandert.

Het is niet voor niks dat employer branding juist nu zo belangrijk is. Dat lees je bijvoorbeeld in dit artikel van Monsterboard. Potentiële werknemers zoeken online naar informatie. En als die NIET bevalt word je gewoon overgeslagen. Eigenlijk hetzelfde als met Trip Advisor. Jij gaat toch ook niet bij een restaurant eten wat maar met één of twee sterren wordt beoordeeld!

Heb jij je bedrijfsnaam al op Google gecheckt op reviews? Dan staat daar waarschijnlijk nog geen review bij. Maar als je zoekt naar “C&A” of “Hennes & Mauritz”? Ja, dan wel! Deze retailers krijgen meer reviews sinds de komst van Google Shopping. Met Google for jobs zal het niet anders zijn. Want straks worden jouw vacatures automatisch geïndexeerd. En of je het nou wel of niet wil: daar moet je wat mee.

Ondertussen kun je al een strategie bedenken. En oefenen met reviews over jouw bedrijf als die in kleinere aantallen al op Google, Facebook, Glassdoor of Indeed staan.

Maar wat moet je dan als je een negatieve review tegenkomt. Want negatieve informatie blijft toch langer hangen dan positieve informatie? Dat klopt. Toch zou ik niet op alle negatieve reviews reageren. Dan wordt het overkill. Hetzelfde geldt voor positieve reviews: onrealistisch en ongeloofwaardig als je alleen maar positieve verhalen over jouw bedrijf leest. Jouw employer brand is net als een persoonlijk leven, met pieken en dalen. Alleen dan is het authentiek!

OVER DE AUTEUR

Rudolf van Gastel is partner van Primatch in Roosendaal. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Meer weten over Rudolf? Kijk dan bij Primatch Roosendaal.

Rudolf van Gastel

Rudolf van Gastel

Primatch Roosendaal
© Copyright - Primatch