fbpx
  • HOE BLIJF JE SUCCESVOL WERVEN IN EEN VERANDERENDE ARBEIDSMARKT? 5 TIPS

Hoe blijf je succesvol werven in een veranderende arbeidsmarkt? 5 tips

“Goedemiddag, potentiële klant”.

“Goedemiddag Rudolf”.

“Hoe gaat het met het invullen van je vacatures?”

“Nou, dat ging tot voor kort prima. Maar het lukt me niet meer. Ik krijg niet genoeg reacties van kandidaten meer op mijn wervingsacties. Dus besteed ik het uit aan bemiddelingsbureaus. Dat kost me veel geld. Maar wat moet ik anders?”

De laatste weken heb ik best veel van dit soort telefoongesprekken gehad. Meer dan me lief is. In oktober viel in een onderzoek van Manpower al te lezen, dat 17% van de Nederlandse werkgevers moeite heeft met het invullen van vacatures. Zelf vond ik het nog wel meevallen. Maar in januari, februari en in maart heb ik in m’n eigen praktijk meegemaakt dat kandidaten zich in de eindfase van een wervingstraject terugtrekken uit procedures. Oei!

Drie maanden achter elkaar, dat is geen toeval meer. Redenen lopen uiteen. Van een verbeterd aanbod van de huidige werkgever tot de keuze voor een ander bedrijf. Of nog erger: onduidelijke redenen, waar je de zere vinger niet op kunt leggen. Feit is, dat kandidaten het weer meer voor het zeggen hebben. Wil jij als bedrijf succesvol blijven in het invullen van je vacatures? Pas jezelf dan aan.

Vijf praktische tips:

1.   Maak budget vrij voor een succesvollere wervingscampagne

De laatste jaren kwam je er misschien nog mee weg. Een knip-en-plak tekst op je eigen site en wat freemium jobsites. Nog even doorplaatsen op social media en voilà, laat die kandidaten maar binnenstromen. Helaas werkt dit niet meer. Voor € 1.000 a € 1.500 kun je een vacature in Nederland vaak al goed in de markt zetten. En zorgen dat jouw doelgroep wordt bereikt. Geen idee hoe je dit aan moet pakken? Wees niet te trots, en laat je adviseren.

2.   Haal meer kandidaten uit je eigen netwerk

Ook bij jouw bedrijf zullen er best wat werknemers rondlopen die via-via zijn binnengekomen. Dat zal niet alleen via jouw eigen netwerk zijn gegaan. Maar ook via het netwerk van jouw collega’s. Groot voordeel is dat de kwaliteit van deze kandidaten meestal prima is. Want die oud-klasgenoot die altijd te laat was en waar je geen afspraken mee kon maken, die wordt niet gevraagd. Hoe stimuleer je dit? Met referral recruitment, een Amerikaans begrip dat sinds 2011 in Nederland al veel wordt toegepast door grotere organisaties. Leer daarvan en pas het ook toe binnen jouw bedrijf.

3.   Overweeg om aanvullend kandidaten te benaderen

Vraag en aanbod, yin en yang. Er zijn genoeg voorbeelden van witte raven die hun pensioen halen zonder ooit gesolliciteerd te hebben. En kandidaten die hun cv plaatsen in een online cv database, zodat ze zelf benaderd kunnen worden. Hoe goed jij je arbeidsmarktcommunicatie rondom je vacatures ook inricht; deze kandidaten komen niet bij jou in beeld, als je alleen maar de reacties afwacht op jouw vacatureplaatsing. Deze groep laat sporen achter op social media, maar ook via andere wervingskanalen.

4.   Richt je wervingsproces beter in

Dat het moeilijker wordt om succesvol vacatures in te vullen is een understatement. Er wordt nog vaak onderschat hoeveel werk het is, wat je er naast je gewone job gewoon bij moet doen als je geen recruiter bent. Maak het jezelf daarom makkelijker met recruitment software. Dit zorgt voor verminderd administratief werk aan een sollicitatieprocedure en overzicht en structuur in je proces. En je kunt er ook je kritische effecten van je wervingsacties mee doormeten.

5.   Geef extra aandacht aan je kandidaten

De laatste tip is eigenlijk de beste tip die ik je kan geven: geef extra aandacht aan je kandidaten. Maak daar tijd voor, kom je afspraken na en houd tempo in je wervingstraject! Toon niet alleen interesse in je nr. 1 kandidaat, maar ook aan andere kandidaten. Gebruik niet alleen maar e-mail om te communiceren, maar bel die mailtjes na als je geen reactie krijgt. Er komt namelijk nogal wat mail in spamboxen terecht. Met een belletje voel je ook beter aan hoe een kandidaat erin staat. Durf daar ook om te vragen, daar is niks vreemds aan.

Door wat extra’s te doen kun jij ook in een veranderende arbeidsmarkt succesvol blijven in jouw eigen werving en selectie. Ben je benieuwd hoe Primatch daar bij kan helpen? Bekijk onze oplossingen.


Rudolf van Gastel
 is partner van Primatch in Roosendaal. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.