Hoeveel tijd en geld kost het werven van personeel?

De belangrijkste bedrijfsmiddelen van een organisatie zijn toch wel de mensen. Cruciaal is dat je de juiste (toekomstige) mensen aantrekt en behoudt. Het is dan ook belangrijk om te investeren in goede medewerkers en dit ook te blijven doen.

Goede medewerkers, die duurzaam verbonden blijven aan jouw organisatie, zijn goud waard. Personeelsverloop is erg kostbaar voor een organisatie. Naast het verdwijnen van kennis en knowhow, moet je ook weer tijd en geld gaan investeren in het aantrekken en begeleiden van nieuwe mensen. Het proces van recruitment kost de gemiddelde organisatie onnodig veel tijd, geld en energie. Vaak is er te weinig tijd, middelen en/of kennis om met succes kandidaten voor een openstaande functie te werven. Zo worden een of meer externe werving & selectie bureaus aan het werk gezet. Dat kost een veelvoud van het budget waarmee de organisatie zelf goed zou kunnen werven. En veel erger nog: het levert lang niet altijd op wat men ervan verwacht.

Het aantrekken en behouden van goede medewerkers is moeilijker dan ooit tevoren. In bepaalde sectoren, moet je als organisatie zelfs alles uit de kast halen om de beste mensen binnen te halen en te behouden. Hoe kun je talenten efficiënt aantrekken, tevreden en betrokken houden?