Investeren in coronatijd. Vergeet het MKB in HR-beleid te investeren

Begin april ben ik begonnen als zelfstandig recruitmentpartner voor de regio Zwolle bij Primatch HR Groep Nederland. Een, voor mij, bijzondere en soms heftige periode. Sinds het begin van corona in maart is voor veel sectoren de bedrijfsvoering heel lastig geweest. Vanwege de pandemie waren er veel (financiële) onzekerheden en maatregelen die moesten worden ingevoerd. Hierdoor bleven veel bedrijven gesloten en waren organisaties intern gericht.

Omdat ik ook niet wist hoe lang de maatregelen zouden gaan duren, heb ik getwijfeld of ik door zou zetten met de formule. Toch heb ik besloten om achter mijn keuze te blijven staan en voor commitment op de lange termijn te gaan. Voor mezelf heb ik de stip op de horizon gezet. Ik heb de afgelopen periode benut om me nog verder te verdiepen in modern recruitment. Hoe schrijf je doelgroepgerichte vacatureteksten, hoe bereik je doelgroepen die schaars zijn op de arbeidsmarkt en hoe richt je een candidate journey in die past bij je employer brand? Hierdoor ben ik nu nog beter bekend met alle facetten van jobmarketing, ATS, employer branding en recruitment 3.0. Dat is investeren in de lange termijn, maar wel next best, want ik help liever bedrijven om verder te komen in hun werving en selectie vraagstukken. Het is iets wat moet gebeuren, maar wat je bij voorkeur tussen de afspraken door had gedaan. Het liefste was ik namelijk direct op pad gegaan om mijn verhaal te vertellen.

Inmiddels zijn we ruim twee maanden verder en mogen we wat meer. De voorbereidingen voor het nieuwe normaal in de 1,5 meter economie zijn overal in volle gang en hier en daar al afgerond. Bedrijven starten weer op, beoordelen de schade en zijn weer extern gericht. Ik zie dat ook op de arbeidsmarkt; het aantal vacatures neemt weer toe en bedrijven staan weer open voor contacten en gesprekken.

Ik had verwacht dat mijn HR-vakgenoten, net als ik, zouden kiezen voor investeren in de lange termijn. Toch is die verwachting niet uitgekomen. Maar als je nu investeert kom je straks sterker uit deze periode dan je concullega’s. Juist nu, nu er wat meer tijd is, is het belangrijk dat je tijd en aandacht steekt in zaken als employer branding en/of een werkenbij-site. Daarmee maak je je nu aantrekkelijk voor de werknemer van morgen. Het kan toch niet zo zijn dat elke HR-afdeling in het MKB dat beleid heeft losgelaten?

Vandaar ook mijn oproep: Als jij in employer branding wil investeren, investeer ik in jou door samen, kosteloos, in een sessie van 2 uur te kijken waar de mogelijkheden voor jouw employer branding liggen, wat de quick wins zijn en hoe je je doelgroepen beter kan bereiken. Laten wij in elkaar investeren!

Mijn volgende blog verschijnt halverwege juli. Bedankt voor het lezen.

OVER DE AUTEUR

ErikJan Leenders, woonachtig in Dronten en als partner van Primatch actief in de regio Dronten en Zwolle. In de afgelopen 20 jaar heb ik aan beide kanten van de tafel gezeten in de Werving & Selectie. Uit die ervaring heb ik mijn visie gecreëerd hoe bedrijven nog succesvoller kunnen worden in recruitment.

https://www.linkedin.com/in/ejleenders/