Ben jij het walhalla voor recruitmentbureaus? Doe de test!

Waarschijnlijk ben je thuis aan het werk als je dit leest. Reden genoeg, want met z’n allen willen we verdere verspreiding van het Corona virus inperken. Je hebt meer tijd, en wil die werktijd slim benutten. Maar wat doe je met je tijd? Waar doe je goed aan om straks in betere tijden de vruchten van te plukken?

Als het gaat om recruitment wil ik je terug meenemen naar begin maart, toen je nog meer kantoorwerkdagen dan thuiswerkdagen had. Zoals het ernaar uitziet gaan we daar binnen een paar weken weer naar terug. Positief, iets om naar uit te kijken. Maar dan heb je waarschijnlijk ook al snel weer van die dagen, dat je vijf keer gebeld wordt door een bemiddelingsbureau wat kandidaten wil slijten. Want die moeten ook in mindere tijden hun geld verdienen …

Heb jij je weleens afgevraagd waarom die recruiters nou net jou moeten hebben? Dat komt omdat zij haarfijn aanvoelen als er hiaten in jouw recruitmentproces zitten. Denk jij dat je werving en selectie er wel even bij kunt doen? Dan heb je het mis. Want juist dan komen er WEINIG sollicitanten maar VEEL recruiters op je af.

Doe de test!

Hieronder vind je 6 (onbewuste) koopsignalen waar commerciële bemiddelingsbureaus hun acquisitie op botvieren. Pak pen en papier en geef jouw bedrijf voor elk een punt, op een schaal van 1 tot 5 (1 = zeer slecht, 5 = zeer goed).

Aan het eind krijg je het antwoord op de vraag: ben jij het walhalla voor recruitmentbureaus?

1. Slechte vacatureteksten

In 8 van de 10 vacatureteksten lees je dat er gezocht wordt naar een “spin in het web” of “iemand met technische affiniteit en twee rechterhanden”. Dat wil je helemaal niet lezen als sollicitant. Dat lees je overal.

Deze holle kreten zeggen niks als je ze niet uitlegt. En bulletpoints met opsommingen wat iemand allemaal moet kunnen en moet meebrengen, daar scoor je ook niet mee!

Ben eens eerlijk, wat is de kwaliteit van jouw vacatureteksten?

2. Saai en voorspelbaar beeldmateriaal

Beeld doet het op social media beter dan tekst. Maar het is moeilijk om origineel te zijn.

Zoek onder Google afbeeldingen maar eens naar “vacature” of “collega gezocht”. Dan kom je uit op de meest gebruikte plaatjes van Nederland die vaak schaamteloos van elkaar worden gekopieerd. Niet echt origineel hè! Uncle Sam is een ander voorbeeld. Voor als je hem niet kent: dat is die Amerikaan met z’n wijzende vinger van de poster met we want you erop.

Hoe zit het met jouw vacaturebeeldmateriaal?

3. Weinig tot geen wervingsbudget

Denk jij dat je een vacature invult met een berichtje op LinkedIn, één-achtste pagina in lokale huis-aan-huis blaadje of de introductieaanbieding van een onbekend jobboard? Goedkoop is duurkoop, je moet niet op één paard wedden!

Want zo val je niet op tussen al het vacaturegeweld. Alleen in Nederland al zijn er honderden vacaturesites (deze site geeft een compleet overzicht). Die willen allemaal een graantje meepikken. Want vacature verspreiden is big business en een vak apart.

Heb jij genoeg budget om kwalitatief je vacatures te verspreiden?

4. Gedateerde website

Jouw website is je visitekaartje voor klanten, maar ook voor potentiële medewerkers. Want als je solliciteert, dan neem je hier zeker een kijkje. Dus draai het eens om: bekijk jouw website eens kritisch door de bril van een sollicitant.

Het is aan te raden om minstens elke 3 a 4 jaar je website te updaten en nieuwe content te schrijven. En niet door je neefje, nichtje of buurman maar door een professional. Dan voldoe je weer aan huidige standaarden, technieken en eisen.

Hoe zit dat met jouw website?

5. Moeilijk om te solliciteren op jouw vacatures

Multinationals maken zich hier vooral schuldig aan. Tik maar eens in op Google “werken bij grote bedrijfsnaam in jouw woonplaats”. Vacatures krijg je wel gevonden. Maar voordat je een sollicitatie verstuurd ben je vaak al snel 4 of 5 klikken verder. De boosdoener? Dat is vaak recruitment software met verplichte invulvelden, al dan niet opgelegd door het buitenlandse moederbedrijf.

Bij MKB-bedrijven die technisch of operationeel personeel zoeken is het vaak andersom. Die zoeken bijvoorbeeld een Monteur of Chauffeur. En vragen om een e-mail te sturen met cv én motivatiebrief. Iemand die het liefst met z’n handen werkt, heeft hier geen zin in. Die wil het simpel houden.

Is het eenvoudig en laagdrempelig om op jouw vacatures te solliciteren?

6. Te weinig tijd en aandacht voor recruitment

Vaak onderschat, een vacature invullen kost tijd. Denk maar eens na: tekst schrijven, vacatureverspreiding, reacties verwerken, gesprekken voeren, kandidaten op een nette manier afwijzen … Als je alles goed wil doen en zelf wil doen heb je gemiddeld 20-25 uur per vacature nodig.

Stel, je werkt 40 uur per week en hebt 10 vacatures om in te vullen. Dan heb je per vacature maar 4 uur per week! Gegarandeerd handen te kort om hier een succes van te maken.

Neem jij genoeg tijd om aandacht aan recruitment te besteden?

Uitslag

Alle punten bij elkaar opgeteld? Dan nu: de uitslag!

5 – 15 punten: Jij bent het walhalla voor recruitmentbureaus

Jouw recruitmentproces kan een stuk beter dan het nu is. Natuurlijk is er het verhaal waarom het tof is om voor jouw bedrijf te werken. Alleen, je vertelt het niet! Recruitmentbureaus kunnen hun kandidaten over jouw bedrijf alles wijs maken. Maar daar wordt jij niet wijzer van, jij betaalt hier de (dure) rekening voor.

16 – 25 punten: Jij krijgt best wat vacatures met succes zelf ingevuld

Waarschijnlijk heb jij al de nodige ervaring in recruitment. Je weet wat wel werkt, wat niet werkt. Wat makkelijk en moeilijk vervulbare vacatures zijn. En je bent ook niet te trots om hulp te vragen als het te exotisch wordt of even teveel is, want je hebt maar twee paar handen.

26 – 30 punten: Jij hebt van acquisitie op jouw vacatures weinig last

Jij doet recruitment vooral zelf. Je hebt goed nagedacht over het hele proces met een kop en met een staart en laat weinig aan het toeval over. Als er al een bemiddelingsbureau belt dat pretendeert specialist te zijn en dat is niet zo, dan prik jij daar doorheen. Want jij bent zelf die recruitment specialist.

Wil jij je minder acquisitie door recruitmentbureaus die ongevraagd hun kandidaten aanprijzen? Doe er zelf wat aan, of neem contact met ons op om beter te worden in recruitment.

Tekst: Gianni Mascolo | Primatch West-Brabant

OVER DE AUTEUR

Gianni Mascolo is Partner Primatch West-Brabant. Met zijn ruime ervaring binnen recruitment, kan hij je veel vertellen over alle facetten van recruitment

Gianni Mascolo

Gianni Mascolo

Partner (West Brabant - Breda)