Kunnen jouw kandidaten mobiel solliciteren?

“Bijna 1 op de 2 sollicitaties vindt plaats vanaf een mobiele telefoon”, aldus werf-en.nl. Dat is nogal wat. En dit percentage van tegen de 50% neemt alleen maar toe. Wil je succesvol vacatures invullen? Dan moet je hier wat mee!

Hoe komt het dat er steeds meer mobiel wordt gesolliciteerd?

Héél vroeger kwam je vacatures alleen nog maar tegen in krant of in vakbladen. En iets minder vroeger, in de jaren ’90, kwamen hier vacaturesites bij.

Inmiddels heeft gebruik van desktops en laptops plaats gemaakt voor mobiele telefoons. Vooral sinds deze groter en smart zijn; voor veel dingen heb je geen pc meer nodig. Massaal surfen, appen en gamen we mobiel. Daarin zit hem de crux waarom we meer mobiel solliciteren.

Neem als voorbeeld de nieuwssite Nu.nl:

Je ziet, Nationale Vacaturebank strooit hier met vacatures. Als je een baaldag had op je werk, in de trein naar huis zit en het nieuws leest, dan ben je maar één klik verwijderd van een vacature. Ook in apps wordt op basis van jouw surfgedrag doelgroepgericht geadverteerd, ook met vacatures. Want anders kunnen die apps natuurlijk niet gratis blijven hè!

En ben je actief aan het solliciteren? Dan maakt bijvoorbeeld Monsterboard het jou makkelijk met een app zoals deze. Onder het motto “swipen naar je droombaan” is het heel verleidelijk om rond te neuzen.

Logisch dus, dat er steeds meer mobiel wordt gesolliciteerd!

Wat je als werkgever moet doen om meer sollicitaties via mobiel te krijgen

Okay, natuurlijk moet je opvallen en op de juiste plekken jouw vacatures verspreiden. Hier begint de candidate experience, de “totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces”.

Wat voor gevoel roep je op. Succesvol? Hip? Irritatie?? Jij moet als bedrijf bij de potentiële kandidaat in de smaak vallen. En hij beslist binnen een paar seconden (echt waar, ga je zelf maar na) om wel of niet te klikken. Hij wil een leuke uiting, klein stukje tekst, niet te moeilijk, pats boem, reageren via buttons en het liefst geautomatiseerde invulvelden op een sollicitatieformulier.

Mobiel solliciteren moet net zo makkelijk zijn als online een pizza bestellen. Kan dat niet? Grote kans dat jouw kandidaat al vertrokken is voordat jij de kans hebt om contact te leggen!

Dus nee, een potentiële kandidaat wil niet veel typen. En nee, hij wil (nog) geen cv meesturen. Allemaal extra drempels. Dat vraagt om een ander proces, een sollicitatieproces waarin jij als werkgever het initiatief neemt.

Je begint met weinig maar wél met broodnodige informatie. In sales zijn ze hier maar wat blij mee, een warme lead die je zó kunt omzetten in conversie (vraag maar aan je collega’s van verkoop). Want één ding weet je: als een sollicitant een sollicitatieformulier invult, dan heeft hij interesse!

Mobiele sollicitaties verwerken? Zorg voor genoeg mankracht

Mensen zijn het gewend om binnen één dag een product te krijgen van Bol.com of Coolblue. Snel reageren is een must. Als je twee weken niks laat weten, dan is de enthousiasmepiek van de sollicitant weg. Grote kans ook dat hij bij een ander bedrijf al meer weet, of zelfs al is aangenomen. Rara, wie heeft de beste candidate experience?

Met alle sollicitaties moet je wat doen, ook als ze niet matchen. Niet reageren is slecht voor jouw imago en employer branding. De meeste kandidaten die solliciteren passen niet, daar heb je het meeste werk aan. Maar je doet het voor de kandidaten die wél geschikt zijn (of die je geschikt kunt maken).

Als je mobiel solliciteren klikvriendelijk maakt dan krijg je meer sollicitaties. Gegarandeerd! Maar dus ook: meer werk. Want je moet de beperkte informatie van sollicitanten zelf verrijken. Zorg daarom voor genoeg mankracht. Het kost gewoon veel tijd.

Wil jij meer reacties op jouw vacatures? Dan is integreren van mobiel solliciteren in jouw sollicitatieproces een absolute must. Neem contact met ons op als je hier meer over wil weten!

Tekst: Rudolf van Gastel | Primatch West-Brabant

OVER DE AUTEUR

Rudolf van Gastel is partner van Primatch in Roosendaal. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Meer weten over Rudolf? Kijk dan bij Primatch Roosendaal.

Rudolf van Gastel

Rudolf van Gastel

Partner (West Brabant - Roosendaal)