fbpx
  • LONDON CALLING

LONDON CALLING

Er verschijnt een onbekend telefoonnummer in mijn display. +44 en dan nog wat cijfers. London calling. Again. In mijn beste Engels sta ik een consultant van een ‘specialized recruitment agency’ te woord. Ik hoor een standaard sales pitch, opgehangen in de taal waar de woorden ‘sales pitch’ uit zijn voortgekomen.

Tijdens het gesprek spoken er tal van gedachten door mijn hoofd. Hoe deze consultant aan mijn nummer komt. Waarom hij helemaal vanuit Londen naar Kaatsheuvel belt, waar ik op dit moment als interim recruiter een bekende speler op de kaasmarkt ondersteun. En of ik ergens het signaal oppik, dat hij een belscript hanteert.

Mijn fantasie slaat op hol. In gedachten zie ik deze consultant druk door een rumoerige kantoortuin benen, zweetplekken onder de oksels en een headset op zijn hoofd. Deze deal moet hij closen, al is er voorheen nooit contact geweest. Helaas hebben we dezelfde salestraining doorlopen, maar dan vanuit een ander Brits werving en selectiebureau. Coffee is for closers only, dus hij neemt maar thee.

Ik loop nu bijna 20 jaar mee in de business, het grootste deel binnen de werving en selectie. Cold calling aan de hand van een vacature heb ik nooit begrepen. Dat je, als Alwetende Consultant, even tussen de soep en de aardappelen door een oplossing komt brengen voor een probleem dat misschien al maanden speelt. ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ werkt eerder als een rode lap op een stier dan als een uitdrukkelijk verzoek. Ze bellen toch wel.

Om die reden ben ik in oktober 2013 als Partner bij Primatch gestart. In plaats van een CV te verschuiven van A naar B en daar veel (echt heel veel) geld voor te vragen, help ik klanten met de optimalisatie van hun recruitmentproces. Werk ik intensief samen met mijn klanten om hun bedrijf beter te profileren en geef ik inhoudelijke adviezen waar ze echt mee geholpen zijn.  En dat alles tegen een eerlijke, transparante beloning. Dat voelt goed. Voor mij althans en waarschijnlijk ook voor mijn klanten.

Ook partner worden? Check partner worden bij Primatch.

OVER DE AUTEUR

Marco van de Vliet is sinds 2013 partner voor Primatch Kempen-Eindhoven. Hij heeft ruime ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.

Marco van de Vliet

Marco van de Vliet

Partner Primatch Kempen-Eindhoven