fbpx
  • GENERATIE WHY

GENERATIE WHY

Logischerwijs krijg je als organisatie bij het werven van nieuw personeel  in meer of mindere mate te maken met een nieuwe generatie. Deze nieuwe  generatie, ook wel bekend als Millennials a.k.a. Generatie Y zijn opgegroeid in een digitale wereld met bijbehorende karaktereigenschappen en voorkeuren. Wat vinden zij belangrijk? Waarop baseren zij hun keuzes en waar bevinden zij zich online en offline? Laten we eens inzoomen op deze groep.

Wie zijn generatie Y

Als je het mij vraagt is het geen toeval dat deze generatie ook wel generatie Y wordt genoemd. Tuurlijk, het is de logische opvolging van generatie X, maar het klinkt ook precies hetzelfde als het Engelse woord why. En juist dít is een terugkomende term binnen deze generatie, want deze generatie wil overal een antwoord op. Op zich is dit logisch te verklaren; deze generatie is gemiddeld genomen hoger geschoold dan alle voorgaande generaties en heeft door de opkomst van internet altijd een overvloed aan informatie tot zijn beschikking gehad. Het is dus niet raar dat deze generatie altijd opzoek is naar het waarom achter zaken. Ze nemen dingen niet meteen aan voor waarheid en vragen zich af wat het waarom is van acties en beslissingen.

Generatie Y op de werkvloer

Dit typerende gedrag komt ook terug op de werkvloer; ze zijn kritisch, willen zinvol werk dat goed te combineren is met hun privéleven en zijn niet bang om van werkgever te wisselen. Want, waarom zou je bij een werkgever blijven, als het je niet gelukkig maakt? Deze vraag stelt deze generatie zichzelf regelmatig waardoor ze minder bedrijfsgetrouw zijn dan voorgaande generaties. Bovendien zijn ze al een stuk kritischer tijdens het sollicitatieproces; ze kijken naar het imago van het bedrijf, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de sfeer binnen het team.

Generatie Y binden

Ondanks dat deze generatie niet graag voor een langere tijd op dezelfde plek werkt, zijn er verschillende maatregelen die je kan nemen om deze termijn zo lang mogelijk te maken. Maar je moet er wel iets voor over hebben. Zo moet er steeds meer worden afgeweken van de standaard werkprocedures en arbeidsvoorwaarden. Dit vraagt van organisaties bereidheid om te veranderen en open te staan voor een nieuwe aanpak. Millennials hebben over het algemeen behoefte aan vrijheid, flexibiliteit en een management dat echt naar ze luistert, zodat er een prettige werksfeer ontstaat en een bedrijf waar ze trots op zijn. En waarom dat belangrijk is? Vraag dat maar aan de Millennial!

Ben jij nu opgewarmd en klaar om aan de slag te gaan met Millennials? Schrijf je in voor de training Werven van Millennials om je verder in te zoomen op Generation (wh)Y.

OVER DE AUTEUR

Tessie Molkenboer

Tessie Molkenboer is Recruitment Consultant bij Primatch Tilburg.  Ze heeft 15 jaar recruitment mangement ervaring en is gespecialiseerd in strategisch recruitment en employer branding, waarbij ze haar passie voor recruitment met jou en ons deelt!