HEEFT JOUW
BEDRIJF DE
X-FACTOR?

Whitepaper | Employer branding

EMPLOYER BRANDING

Employer Branding Scan

Een goede Employer Branding begint met het achterhalen van de onderscheidende bedrijfswaarden en die op een consistente en geloofwaardige manier uitdragen, zodat nieuwe medewerkers graag bij jouw bedrijf willen komen werken en je de beste talenten kunt selecteren voor een succesvolle bedrijfsvoering. Daarnaast kun je achterhalen of je huidige medewerkers tevreden zijn om bij jouw organisatie te werken. Een Employer Branding scan geeft inzicht doormiddel van interviews en/of een online survey voor een realistisch beeld van je Employer Brand, gebaseerd op data en feiten. De resultaten van een Employer Branding scan zijn nodig voor het goed kunnen neerzetten van een passend en succesvol recruitmentproces. Je hebt al een Employer Branding scan vanaf €1850,-*

Wat is Employer Branding?

Employer Branding: iedereen wil toch voor je werken, of niet? Ervaring leert dat in de huidige markt dit niet altijd vanzelfsprekend is. De sollicitant wil vaak, zelfs voor het reageren, weten waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Al met al draait het om het creëren van een onderscheidende en authentieke voorkeurspositie bij de huidige en potentiële medewerkers. In feite is Employer Branding dus je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële medewerkers en aantrekkelijk houden voor je huidige medewerkers.

Een ijzersterke Employer Branding, ook wel werkgeversimago, zorgt ervoor dat je aantrekkelijk bent en blijft op de arbeidsmarkt. Je trekt met een goed Employer Brand de grootste talenten aan. Employer Branding helpt je bij het gerichter inzetten van arbeidsmarktcommunicatie, wat uiteindelijk zal leiden tot meer, maar vooral betere sollicitanten. Het is dus geen strategisch doel op zich, maar een middel welke je kunt inzetten binnen je werving- en selectiestrategie.

Hoe zorg je voor een goed Employer Brand?

Talent behouden is bij Employer Branding net zo belangrijk als talent binnenhalen. Employer Branding draait dan niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral om het zijn van een fantastisch bedrijf, voor zowel het huidige personeel als toekomstige medewerkers.

Voordat je als bedrijf naar buiten communiceert, is het daarom verstandig om eerst intern te beginnen. Investeer in de zaken die jouw werknemers belangrijk vinden. Veel huidige werknemers vinden de werksfeer bijvoorbeeld belangrijker dan de hoogte van het salaris. Andere belangrijke aspecten waar je als bedrijf wat aan kunt doen zijn o.a. meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, afwisseling van het werk, een goede balans privé-werk en waardering. Ga in gesprek met je werknemers om te achterhalen wat zij belangrijk vinden in hun werk en meet hun tevredenheid vervolgens in een jaarlijks werknemerstevredenheidonderzoek. Zo weet je of de wensen aansluiten op hun ervaring.