fbpx
  • Ook voor werven geldt: actie = reactie!

Ook voor werven geldt: actie = reactie!

Grote personeelstekorten in de zorg. Monteurs zijn niet te vinden. ICT`ers krijgen we niet. We horen niet anders tijdens onze trainingen & bijeenkomsten. Erg interessant is het om te horen hoe bedrijven nieuwe medewerkers proberen te werven. De volgende wervingsstrategieën komen we daarbij tegen.

Passief
Een ondernemer zoekt nieuwe medewerkers als hij opdrachten moet weigeren door personeelsgebrek. Op dat moment communiceert hij in zijn netwerk dat er een vacature is in de hoop dat nieuwe medewerkers zich spontaan melden. Ondertussen loopt hij directe omzet mis en het risico potentiële klanten permanent te verliezen aan de concurrent.

Reactief
Een bedrijf heeft vacatures en vermeldt deze op de eigen website en deelt deze misschien nog via eigen social media en medewerkers. Mogelijk dat een goede kandidaat dit toevallig ziet, de kans is echter groter dat een vacature langdurig openstaat en werk blijft liggen of collega’s overbelast raken.

Actief
De opdrachtgever erkent het belang van werving en een actieve arbeidsmarktbenadering. Hij maakt, eventueel met behulp van een externe expert, een wervende vacaturetekst en plaatst deze om meerdere relevante jobsites en de eigen website. Waarschijnlijk bereikt hij hiermee de actieve werkzoeker. In deze aanpak is het heel belangrijk om op tijd te beginnen. Als je pas begint als de vacature er is loop je kans enige tijd met ondercapaciteit te moeten werken.

Proactief
De ondernemer onderkent het belang van strategisch werven/selecteren en het actief benaderen van potentieel interessante kandidaten. Dus zelf, of met hulp, op zoek gaan naar kandidaten die bij de organisatie en functies passen en daarmee contact opnemen. Ook het ontwikkelen van een employer brand past in deze strategie. Je creëert een voorkeurspositie bij latente èn actieve werkzoekenden. Latente werkzoekenden hebben wel een baan, maar willen best switchen als er iets interessants voorbijkomt. Onderzoek heeft aangetoond dat dit ongeveer de helft van de werkenden is. De niet-actieve zoeker komt echter alleen in beweging als hij weet dat jij als opdrachtgever echt iets te bieden hebt. En mocht hij nu nog niet direct interesse hebben, dan is het goed dat hij in ieder geval weet wie je bent. Als hij dan minder tevreden is bij zijn huidige baas gaat hij even op jouw site kijken of er een vacature is.

Meer weten over proactief werven en employer branding? Kijk op onze eventkalender voor de planning van onze kosteloze trainingen & bijeenkomsten. Geef je op voor bijvoorbeeld de kennissessie employer branding van 23 november in Rijssen.

Jolanda Schonewille is partner van Primatch in Twente. Zij heeft ruime ervaring met (online) recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Met haar passie voor het ontwikkelen van mens en organisatie, gecombineerd met doelgerichtheid en transparantie, helpt ze bedrijven bij het vinden van de ideale medewerker.