fbpx
  • OPEN SOLLICITATIES ZIJN IRRITANT

OPEN SOLLICITATIES ZIJN IRRITANT

Vaak zie ik websites van bedrijven zonder dat daar de mogelijkheid is om een open sollicitatie te sturen. Laatst vroeg ik aan een van onze opdrachtgevers waarom dat eigenlijk was? De reactie was, dat open sollicitaties veel tijd kosten en de kwaliteit erg laag was. Dus eigenlijk zonde van de tijd. Niet veel later hoorde ik elders dezelfde argumentatie. En sindsdien gebeurd dat herhaaldelijk. Maar is die gedachte nou waar? Zijn open sollicitaties waardeloos en kosten ze (te) veel tijd?

Laten we eens een rekensom gaan maken.

Ik richt een open sollicitatieproces in, waarin het extreem makkelijk is voor kandidaten om een open sollicitatie in te sturen. Dat gaat vervolgens zo goed dat ik 20 reacties per week ontvang. Stel het kost 10 minuten werk om een sollicitatie te verwerken ( het versturen van een ontvangstbevestiging en het beoordelen van het cv). Vervolgens moet ik een aantal reacties die interessant zijn intern doorsturen. Per jaar neemt dit proces dan 10.400 minuten in beslag en dat komt neer op zo’n 173 uur. Dat is 10% van een werkjaar! Maar daarmee haal ik dan wel 1.040 kandidaten voor mijn organisatie binnen. Stel dat 0.5% van de kandidaten via een open sollicitatie wordt aangenomen dan gaat dat in dit voorbeeld om ruim 10 kandidaten. Dat is omgerekend 17 uur per kandidaat. Niet al te veel lijkt me. Zeker omdat ik voor deze kandidaten geen externe wervingskosten of mediakosten hoef in te zetten.

Bovendien kan ik met een beetje slim automatiseren (ATS systeem) dit proces vergemakkelijken en versnellen. Denk aan preselectie vragen, deze ondersteuning kan de tijdsbesteding van 10 minuten per kandidaat makkelijk met 60 %reduceren. En daarnaast kan ik met mijn preselectie mijn conversie verhogen van 0,5% naar misschien wel 2%. Waardoor je nog maar 6 uur per kandidaat nodig hebt. En dus wel 40 kandidaten aanneemt uit je open sollicitatieproces! Dit betekend 40x geen mediakosten, 40x een intrinsiek gemotiveerde medewerker en 1.040 x een ambassadeur voor je bedrijf erbij! Zijn die open sollicitaties dus nou echt wel irritant?

In tijden waarin kandidaten schaars zijn, is iedereen het er wel overeen dat open sollicitaties een interessante manier van werven kan zijn. Maar in tijden van laagconjunctuur, waarbij er voldoende aanbod is, is de heersende tendens, dat het zonde van de tijd is, onvoldoende oplevert en dus irritant is!

Met bovenstaand voorbeeld wil ik aangeven dat de tijdsinvestering zeer beperkt is. Bovendien is het op een goede en een juridisch juiste manier aanleggen van een kandidaten database, waarbij je kandidaten periodiek informeert over de mogelijkheden binnen je organisatie, een geweldige aanvulling op je werving in hoogtijdagen. Daar had je dan wel, als je er nu profijt van wil hebben, wel vier jaar geleden mee moeten beginnen. Maar zoals altijd komen er ook weer mindere tijden aan, dus wees voorbereid op die irritante open sollicitaties die zeker weer een keer gaan komen.
En ja inderdaad, een slecht ingericht proces zorgt voor irritaties en onnodige kosten. Dus ontvang je weer een irritante open sollicitatie, kijk eerst eens goed naar je proces.

Jeroen Bergen heeft ruim 17 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als ondernemer van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Mocht je meer willen weten over het proces van werving en selectie, een van de whitepapers aanvragen of je aanmelden voor een van onze kosteloze trainingen en/of bijeenkomsten, neem dan contact met ons op via ons contactformulier of 088 – 5325111.