fbpx
  • RECRUITER VERLEGT FOCUS

RECRUITER VERLEGT FOCUS VAN TALENT VINDEN NAAR VERLEIDEN

Van vinden naar verleiden. Zo kun je de verschuiving noemen in de aandacht van veel recruiters. Talenten vinden lijkt steeds minder een probleem, hen ook echt laten solliciteren is nu de uitdaging.

Die conclusie valt op te maken uit De Stand van Werven 2017, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat begin dit jaar voor de vierde keer in successie uitgevoerd werd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Van relatiemanagement tot Candidate Experience

Talent identificeren is steeds makkelijker, zeggen de respondenten. Dit is vooral te danken aan de opkomst van sociale media, LinkedIn en allerhande recruitmenttechnologie. Mensen ook zover krijgen dat ze de overstap naar jouw organisatie maken, dat is een stuk lastiger. Liefst 59% van de ondervraagden ziet ‘het verleiden van talent om te solliciteren’ als grootste uitdaging van dit jaar. Daarbij komen termen om de hoek kijken als: employer branding, relatiemanagement, candidate experience en recruitmentmarketing.

Krappe arbeidsmarkt speelt grote rol

Zo snel mogelijk resultaat staat bij de meeste activiteiten wel voorop. Dit komt mede doordat het probleem van onvervulde vacatures steeds urgenter wordt. In 2016 was ‘sociale media’ volgens de recruiters nog het meest relevante onderwerp. Nu is dat ‘krappe arbeidsmarkt/schaarste’. Ruim driekwart (77%) zegt dat dit thema van invloed is op zijn/haar werk in 2017 (in 2016 nog maar 64%).

Meer vacatures, maar budget groeit niet mee

Bijna de helft van de ondervraagde wervingsprofessionals (49%) verwacht in 2017 meer mensen aan te moeten nemen. Dit komt mede door het toenemende verloop. Opvallend is daarbij dat slechts 39 procent aangeeft dat zij dit jaar méér budget hebben dan in 2016. Dit terwijl ze dus méér moeten werven onder tegelijk moeilijkere marktomstandigheden.

Slecht nieuws voor bureaus en jobboards

Het onderzoek bevat overigens slecht nieuws voor gespecialiseerde werving- en selectiebureaus en algemene vacaturesites. Gevraagd naar waarop te bezuinigen, worden zij beide als eerste genoemd. Vooral bureaus hebben het moeilijk om hun toegevoegde waarde aan te tonen, zo blijkt. Nu werkgevers ook steeds vaker zelf een recruiter in dienst hebben, neemt die de bureaurecruiter vaak werk uit handen.

Hoe wij jou kunnen helpen

Wij vinden de traditionele aanpak van werving & selectie volstrekt achterhaald. No cure no pay lijkt in eerste instantie heel eerlijk, maar jaagt de opdrachtgever uiteindelijk enorm op kosten. En wat het bureau daarvoor doet is onduidelijk. Er is geen transparantie en dus geen vertrouwen. Het lijkt vooral te gaan om snelle winst in plaats van een constructieve en duurzame samenwerking. Primatch vindt dat het anders moet.  Wij vinden dat ondersteuning van het recruitmentproces moet leiden tot organisaties die beter functioneren. Vanuit de overtuiging dat niemand beter in staat is om de juiste kandidaat voor een openstaande functie te vinden, dan de opdrachtgever zelf. En dat is precies waar Primatch voor staat. Ondersteuning van het recruitmentproces, exact op maat, tegen een eerlijke en volstrekt transparante vergoeding op uurbasis. Together we do the job!

In de tekst staat “verleiden om te solliciteren”, oftewel employer branding. Employer branding is het werken aan je werkgeversmerk zodat je huidige werknemers bij je organisatie willen blijven en potentiële werknemers ‘verleid’ worden om zich aan te sluiten.

Wil je meer weten over employer branding? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.

© Copyright - Primatch