fbpx
  • RECRUITMENT: CV’S SCHUIVEN EN VAKKENVULLEN?

Recruitment: CV’s schuiven en vakkenvullen?

Er komt een plek vrij in je team en je zoekt een nieuwe medewerker, hoe pak je dat aan? Het lijkt zo simpel. Maar er liggen een paar grote valkuilen op de loer en hoe onderscheid je je van je concurrenten op de arbeidsmarkt? Met een beetje aandacht en tijd kun je een paar grote valkuilen gelukkig omzeilen. Ik geef je hier 4 belangrijke aandachtspunten:

  1. Denk groter dan de vacature

Recruitment gaat niet om het invullen van een losse vacature. Het is verleidelijk te starten met de functieomschrijving die 5 jaar geleden is opgesteld en deze maar naar 3 bureaus te sturen. Dan begint het zogenaamde ‘CV’s schuiven’ alsof het gaat om ‘vakkenvullen’.

Maar om echt succesvol te werven moet je een stapje of twee terug doen. Begin bij het begin: Wie ben je als werkgever, wat wil je uitstralen en  welke doelgroepen heb je voor deze rol? Oftewel kijk naar je employer brand. Wat heb je je werknemers te bieden? (je Employer Value Proposition) Het uitdragen van onderscheidende waarden die worden gedeeld binnen de organisatie heeft naast een effectievere recruitment ook het voordeel dat het een bindende factor is voor de medewerkers binnen het bedrijf. Je afvragen ‘hoe deze rol bijdraagt aan het succes van de afdeling of zelfs de missie van de gehele organisatie’ geeft je de kans de functie helemaal om te gooien of een start om de afdeling anders te gaan inrichten.

  1. Zet een effectieve werving op

Met een helder zelfbeeld als werkgever en wie je doelgroepen zijn, kun je bepalen wat de beste manier is om deze specifieke doelgroepen te bereiken. Bij iedere doelgroep past een andere communicatiestijl, andere wervingskanalen en een ander sollicitatieproces. Voor alle groepen geldt dat mobiel solliciteren de overhand krijgt. Het kan nog steeds heel efficiënt zijn bureaus in te zetten, maar bedenk wel dat ook deze weg alleen werkt met aandacht en tijd, een goede intake en goede communicatie. En dat je nog steeds zelf moet werken aan je employer branding en EVP.

  1. Selectieprocedure

De lijn die je in je employer branding en met je EVP hebt getrokken zet je door in de selectieprocedure.

Tijdens het selectieproces is aandacht voor de candidate experience belangrijk. Dat begint bij de tone of voice van de wervingssite en de vacaturetekst tot aan het arbeidscontract. Hoe gemakkelijk is het te solliciteren en hoe je met kandidaten omgaat gedurende het selectieproces. Behandel je de kandidaten met respect gedurende gesprekken en bij het geven van terugkoppelingen? Het structureren van de selectieprocedure verdient ook alle aandacht. Zijn alle interviewers in staat competentiegerichte gesprekken te voeren en niet slechts op indrukken of onderbuikgevoelens af te gaan?

Voor het gehele proces geldt: wees transparant en authentiek. Wees eerlijk over wat nieuwe werknemers gaan tegenkomen op de werkvloer, waar de organisatie nu staat en wat toekomstmuziek is.

  1. Data-driven recruitment

Tegenwoordig zijn er verscheidene toegankelijke tools die de effectiviteit van je recruitment kunnen meten via je website en werken-bij site, maar ook binnen het recruitmentproces: hoe effectief zijn bepaalde wervingskanalen, hoe goed is je employer branding, waar loopt het vast binnen je recruitment-proces of waar doe je het juist heel goed?

De Net Promotor Score (NPS) is een voorbeeld van een kengetal dat ook binnen recruitment steeds vaker wordt gebruikt. Zou een sollicitant of new hire iemand aanraden bij deze organisatie te solliciteren? Ook al kan niet iedereen bij de organisatie aan de slag, deze mensen kunnen nog wel enthousiaste ambassadeurs worden van je organisatie.

Open deuren misschien, maar in de praktijk blijkt het lastig de juiste tijd en aandacht aan recruitment te geven. Dit maakt je werving en selectie minder effectief en kan al vrij snel schade doen aan je bedrijfsvoering.

 

Mocht je meer willen weten over het proces van werving en selectie, neem dan contact met ons op via primatch.nl of 088 – 5325111. Of vraag één van onze whitepapers aan of meld je aan voor één of meerdere van onze trainingen/bijeenkomsten.

Debby Reemers is partner Primatch Amsterdam en heeft ruim 16 jaar HR- en organisatieadvieservaring opgedaan in zowel multinationals als in het MKB, waarin ze de afgelopen 7 jaar de focus op recruitment heeft gelegd. Ze is gespecialiseerd in online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.