• RECRUITMENT IS (G)EEN SPELLETJE

RECRUITMENT IS (G)EEN SPELLETJE

December… de maand om weer eens een apparaat tevoorschijn te halen dat niet werkt op stroom of een accu. Een ouderwets spel.  Lekker weg dommelen in een rol als veldheer of gewoon alles geven om te winnen en de ander af te troeven. Of was deelnemen belangrijker dan winnen? Bij recruitment is dat in ieder geval niet zo. Wil je beter zijn dan je tegenstanders dan is zomaar iets doen simpelweg niet genoeg.

Cluedo
Wie was het? Waarmee is de moord gepleegd? En niet te vergeten waar. Pfff… een flinke kluif om door een bos aan clues tot de juiste conclusie te komen. Inderdaad maar het maken van een passend kandidaat profiel is eigenlijk hetzelfde. Trek niet zomaar een oud profiel uit de la of een vacaturetekst maar ga op onderzoek uit en maak door het stellen van de juiste vragen het juiste profiel samen.

Stratego
Uren lijnrecht tegenover elkaar zitten en vooral niet elkaar jouw poppetjes laten zien. Een spel gebaseerd op wantrouwen. Waarom  zou je een geschikte kandidaat laten aanleveren via ‘mysterieuze’ kanalen of anonieme cv’s? Is dat een basis van samenwerken? Dacht het niet. Openheid en transparantie lijkt me dan toch een veel betere manier van samenwerken. Of lijkt het jou fijner om keer op keer op een ‘bom’ te lopen?

Risk
Volle bak in de aanval of juist verdedigen? Welk continent is nu mijn opdracht? Hoe pak ik het aan en blijf ik dan bij mijn opdracht?  Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het hebben van een strategie is bij het werven van goede kandidaten absoluut een must. Een gedegen plan waarmee je goed beslagen in de aanval kunt gaan.

Mens erger je niet
Het doel is bijna is zicht, ehhhh… toch niet. Jouw buurman mikt met het einde in zicht jouw laatste pion eraf.  Zoveel moeite en dan toch niet kunnen slagen of juist wel. De hedendaagse arbeidsmarkt maakt van het werving- en selectieproces een echt spel.  In de race blijven voor de juiste kandidaat of wordt je op het laatste er ‘af geknikkerd’.

Wie ben ik?
Inderdaad, wie ben ik? Misschien wel belangrijkste vraag die je als organisatie moet stellen. Wie ben ik? Waar sta ik voor? Waarom is het leuk om hier te werken? Wat heb ik mijn huidige en toekomstige medewerkers te bieden? Jouw employer branding laat zien wie je bent en wat je wilt uitdragen. Als jij weet wie je bent en het spreekt mij aan dan wil ik wel voor jou werken.

Schaken
Koningin slaat loper. Toren slaat vervolgens de koningin. Lekker strategisch vooruit denken. Welk schaakstuk ga ik opofferen om mijn doel te bereiken? Wat ga ik als organisatie doen en wat zijn de verwachte reacties hierop? Met welke wervende tekst maak ik mogelijke sollicitanten enthousiast en waarmee ga ik ze dan belonen? Welke media zet ik in? Leveren deze mij dan vervolgens genoeg kandidaten op of zal ik (nog) meer moeten investeren om mijn gewenste kandidaten te bereiken?  Procesmatig denken. Bij schaken is het niet anders. Als je zomaar iets doet dan sta je al snel schaakmat. En dan ben jij niet de winnaar.

Wellicht is december de maand om het hele werving- en selectieproces eens te bezien door een andere bril en het spel eens te spelen waar jij de beste kaarten in handen hebt.

OVER DE AUTEUR

Johan de Regter is sinds 2017 partner voor Primatch Limburg. Hij heeft ruime ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving- en selectietrajecten.

Johan de Regter

Johan de Regter

Partner Primatch Limburg