fbpx
  • SOLLICITEREN IS NIET LEUK

Solliciteren is niet leuk

Of je nou P&O’er of Marketeer bent, 25 of 65 jaar, man of vrouw, twintigduizend of honderduizend Euro per jaar verdiend, solliciteren is niet leuk.

Misschien is het even geleden dat je zelf gesolliciteerd hebt. Weet je nog hoeveel tijd het heeft gekost om een sprankelend cv op te stellen en een prikkelende motivatie te schrijven? Keer op keer bij elke sollicitatie meer van het zelfde. Daar is toch niks aan?

Bij de Belastingdienst zeggen ze dat ze het niet leuker kunnen maken. Dat zal best. Ik weet zeker dat dit bij solliciteren wel kan en dat is hard nodig ook. Veel kandidaten hebben geen noodzaak meer om te solliciteren, want ze hebben al een baan. Je gaat ze niet meer over de streep trekken met een saai, traditioneel, tijdrovend en voorspelbaar sollicitatieproces.

We maken er een spelletje van

Ik ben overtuigd dat gamification een belangrijk onderdeel van werving en selectie gaat worden. Een spelletje doen om te solliciteren? Inderdaad. De meeste mensen vinden spelletjes wél leuk.

Zo daagt Google developers al uit om hun technische vaardigheden te tonen in een programmeerwedstrijd. Je kunt er kampioen worden en prijzen winnen, maar de achterliggende gedachte is natuurlijk mensen enthousiast maken om bij Google te komen werken. Bij Domino’s Pizza kunnen ze er ook wat van. Zij hebben een app game waar je een perfecte ronde pizza moet maken. Als je alle levels haalt, word je gevraagd om te solliciteren. En zo niet? Dan raden ze aan om vooral ergens anders te gaan werken.

Ook in Nederland zijn er al voorbeelden. ABN Amro heeft een escape room die ze inzetten bij het werven van starters. En bij ProRail kun je via deze site verschillende scenario’s spelen om ongelukken te voorkomen als onderdeel van hun wervings- en veiligheidscampagne.

Niks voor kleine bedrijven

Is dit alleen iets voor multinationals? Nu misschien nog wel, maar ik voorspel: dit wordt groot. En betaalbaar, ook voor het MKB. Ondertussen helpen wij je graag met andere oplossingen voor recruitment om solliciteren bij jouw bedrijf leuker te maken!

Rudolf van Gastel is partner van Primatch in Roosendaal. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.

© Copyright - Primatch