• SPIEGELTJES EN KRAALTJES

SPIEGELTJES EN KRAALTJES

Van het weekend kreeg ik een huis aan huis verspreide folder van een makelaar. Op zich niets vreemds en meestal wordt dat bij ons thuis niet gelezen maar deze folder ging mee als toiletliteratuur en kreeg zodoende de aandacht die de afzender er eigenlijk voor in gedachte had.

Omdat ik, vanuit mijn vak als recruiter, (arbeidsmarkt)communicatie met aandacht bekijk, kijk ik ook graag naar andere markten en de marketingcommunicatiemiddelen die ze gebruiken. Met name de huizenmarkt en de partijen die er actief zijn hebben mijn aandacht. Juist omdat er zo veel parallellen te trekken zijn en het beide marktgerichte, competitieve en snel veranderende markten zijn.

Zowel de arbeidsmarkt als de huizenmarkt hebben te maken met veel vraag en veel aanbod. Ze zijn beide behoorlijk conjectuur gevoelig. Er zijn veel bemiddelaars en veel mogelijkheden voor tijdelijke oplossingen als er een probleem dreigt op één van de markten (huur, uitzending, enzovoorts). Bovendien is (web) technologie in beide markten een belangrijke driver voor het samenbrengen van vraag en aanbod.

De bemiddelaars werken hoofdzakelijk met een fee-constructie gebaseerd op het no cure-no pay principe. Tenslotte krijgt een makelaar pas betaald als hij een huis heeft verkocht en een arbeidsintermediair over het algemeen pas bij een succesvolle bemiddeling. Beide zijn tegenwoordig vrije beroepen en beide werkvelden worden omgeven door wet en regelgeving. Daarnaast zijn er zeer veel marketing overeenkomsten. De ladderadvertenties in de krant, de vacatures of de te koop staande huizen in de etalage van de makelaar, de gespecialiseerde sites waar vraag en aanbod bij elkaar komen, het bord in de tuin dat je huis te koop is, de personeelswerving op de bestelbus van het bedrijf en de alerts waarbij je als eerste de nieuwste huizen of vacatures toe gemaild krijgt. Er zijn zelfs huur intercedenten, house hunters en banenmakelaars!

Met dit in het achterhoofd grijp ik terug naar de folder van de makelaar. Het was niet de doorsnee folder met daarin een opsomming van vele huizen in diverse buurten en in verschillende prijscategorieën, het betrof hier een huis in “mijn buurt”! De tekst vermeldt dat er in de buurt, “mijn” buurt, een huis te koop is. Omdat ik als bewoner van die buurt natuurlijk invloed wil hebben op wie er in “mijn” buurt komt wonen, krijg ik uiteraard samen met nog 500 huishoudens in de buurt het recht als eerste op de hoogte te worden gesteld. Als het huis mij niet past dan kan ik als eerste mijn vrienden vertellen dat er in “mijn” buurt een huis te koop staat. Iedereen die ik ken wil tenslotte het allerliefste in “mijn” buurt wonen. Je proeft wellicht mijn scepsis.

Maar het gevoel dat ik mogelijk invloed kan uitoefenen op de instroom in mijn buurt is op een bepaalde manier een erg aantrekkelijke gedachte. Deze potentiële invloed leidt er wellicht toe dat ik daadwerkelijk vrienden of bekenden ga informeren. En als ik dat daadwerkelijk ga doen dan werkt dit concept dus en is er binnen een reeds bekend en beproefd concept een nieuw ingrediënt toegevoegd, namelijk invloed. En dat lijkt wel een beetje op wat web al jaren doet. maar dan in een old economy style “jasje”.

Echt interessant wordt het als we gaan bepalen of deze wervingsvariant ook toe te passen is op de arbeidsmarkt!

Mijn enthousiasme is van extreem korte duur. Dit kennen wij in onze wereld al jaren en noemen we referral recruitment. Een beproefde en goed werkende methode waarbij je aan je medewerkers vraagt kennissen en vrienden voor te stellen op openstaande posities. Medewerkers doen dit omdat ze graag een goed ambassadeur willen zijn voor hun organisatie en omdat ze graag invloed willen hebben op de instroom in hun organisatie. Vaak wordt dit beloond met middelmatige incentives van het niveau spiegeltjes en kraaltjes. Meestal zijn het de medewerkers daar helemaal niet om te doen, het gaat om het gevoel van trots, behoud van cultuur en het gevoel van invloed!

Ineens bekruipt me het gevoel dat ik niet de enige ben die naar andere maar toch vergelijkbare markten kijk, ergens heeft er een makelaar erg goed naar onze markt gekeken.

Wil je meer weten over referral recruitment? Vraag de whitepaper aan of kom naar een bijeenkomst referral recruitment.

OVER DE AUTEUR

Jeroen Bergen, Managing Partner van Primatch, heeft ruim 18 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als Managing Partner van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Jeroen Bergen

Jeroen Bergen

Managing Partner Primatch