• STEL JE ALS WERKGEVER ANNO 2018 ACTIEVER OP!

Stel je als werkgever anno 2018 actiever op om de kandidaat binnen te halen! 5 tips

In de huidige arbeidsmarkt is de keuze aan de kandidaat. De werkgever zal zich actiever moeten opstellen. Hoe doe je dat? Wil jij als bedrijf succesvol blijven in het invullen van je vacatures? Pas jezelf dan aan.

Vijf praktische tips:

1.   Maak budget vrij voor een succesvollere wervingscampagne

De laatste jaren kwam je er misschien nog mee weg. Een knip-en-plak tekst op je eigen site en wat freemium jobsites. Nog even doorplaatsen op social media en voilà, laat die kandidaten maar binnenstromen. Helaas werkt dit niet meer. Voor € 1.000 à € 1.500 kun je een vacature in Nederland vaak al goed in de markt zetten. En zorgen dat jouw doelgroep wordt bereikt. Geen idee hoe je dit aan moet pakken? Wees niet te trots, en laat je adviseren.

2.   Haal meer kandidaten uit je eigen netwerk

Ook bij jouw bedrijf zullen er best wat werknemers rondlopen die via-via zijn binnengekomen. Dat zal niet alleen via jouw eigen netwerk zijn gegaan. Maar ook via het netwerk van jouw collega’s. Groot voordeel is dat de kwaliteit van deze kandidaten meestal goed is. Die oud-klasgenoot die altijd te laat was en waar je geen afspraken mee kon maken, die wordt immers niet gevraagd. Hoe stimuleer je dit? Met referral recruitment; een Amerikaans begrip dat sinds 2011 in Nederland al veel wordt toegepast door grotere organisaties. Leer daarvan en pas het ook toe binnen je bedrijf.

3.   Overweeg om aanvullend kandidaten te benaderen

Vraag en aanbod, yin en yang. Er zijn genoeg voorbeelden van witte raven die hun pensioen halen zonder ooit gesolliciteerd te hebben en kandidaten die hun cv plaatsen in een online cv database, zodat ze zelf benaderd kunnen worden. Hoe goed jij je arbeidsmarktcommunicatie rondom je vacatures ook inricht; deze kandidaten komen niet bij jou in beeld als je alleen maar de reacties afwacht op jouw vacatureplaatsing. Deze groep laat sporen achter op social media, maar ook via andere wervingskanalen.

4.   Richt je wervingsproces beter in

Dat het moeilijker wordt om succesvol vacatures in te vullen is een understatement. Er wordt nog vaak onderschat hoeveel werk het is, om werving er gewoon bij te moeten doen als je geen recruiter bent. Maak het jezelf daarom makkelijker met recruitment software. Dit zorgt voor verminderd administratief werk aan een sollicitatieprocedure en overzicht en structuur in je proces. En je kunt er ook je kritische effecten van je wervingsacties mee doormeten.

5.   Geef extra aandacht aan je kandidaten

De laatste tip is eigenlijk de beste tip die ik je kan geven: geef extra aandacht aan je kandidaten. Maak daar tijd voor, kom je afspraken na en houd tempo in je wervingstraject! Toon niet alleen interesse in je nummer 1 kandidaat, maar ook aan de andere kandidaten. Gebruik niet alleen maar e-mail om te communiceren, maar bel die mailtjes na als je geen reactie krijgt. Er komt namelijk nogal wat mail in spamboxen terecht. Met een belletje voel je ook beter aan hoe een kandidaat erin staat. Durf daar om te vragen!

Door wat extra’s te doen kun jij ook in een veranderende arbeidsmarkt succesvol blijven in jouw eigen werving en selectie. Ben je benieuwd hoe Primatch daarbij kan helpen? Bekijk onze oplossingen.


Bas Eggink
 is partner van Primatch in Zwolle. Hij heeft ruime ervaring met recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.