• SUCCESVOLLER WERVEN VIA JOUW EIGEN MEDEWERKERS

Succesvoller werven via jouw eigen medewerkers

Veel bedrijven willen het, weinig bedrijven doen het: méér werven via eigen medewerkers. Natuurlijk, er komt weleens een nieuwe collega via-via binnendruppelen. Maar een concreet plan om hier succesvoller in te worden? Dat is er vaak niet. Een gemiste kans, want (tevreden) medewerkers kunnen prima ambassadeurs zijn. Wie kan er nou beter vertellen hoe leuk het is om voor jouw bedrijf te werken. En waarom zou je iemand daar niet voor belonen?

Oké, het werven via eigen medewerkers is geen onuitputtelijke wervingsbron waar je al jouw vacatures mee gaat invullen. Maar de kwaliteit van reacties is vaak goed. Dat komt omdat jouw medewerker zijn naam niet gaat verbinden aan een oud-collega die altijd liep te klagen. En ook niet aan die oud-klasgenoot die de kantjes ervan afliep. Succesvoller werven via jouw eigen medewerkers hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vergelijk het eens met de Jumbo, waar je gratis je boodschappen krijgt als je de 4e wachtende in de rij bij de kassa bent. Iedereen kent het concept met een concreet plan en duidelijke spelregels. Probeer dit eens te vertalen naar jouw referral recruitment plan:


1. Kom met concrete plannen

  • Maak medewerkers erop attent dat ze beloond worden.
  • Geef ze een “flinke” beloning van bijvoorbeeld € 500,-. Privé is dat veel geld, waar iemand graag een stapje extra voor zet.
  • Overweeg het netwerk van ambassadeurs verder uit te breiden met bijvoorbeeld volgers van jouw bedrijfspagina op social media.


2. Bedenk spelregels

Die jouw ambassadeurs ergens moeten kunnen terugvinden, bijvoorbeeld in de kleine lettertjes:

  • De sollicitant moet zelf solliciteren en in zijn sollicitatiebrief/persoonlijk bericht verwijzen naar de ambassadeur.
  • De beloning geldt niet als een sollicitant binnen nu en 6 maanden geleden al eerder heeft gesolliciteerd.
  • De beloning wordt alleen uitgereikt als de nieuwe collega zijn proeftijd doorkomt.
  • Maak duidelijk of het om een bruto of (het liefst om) een netto bedrag gaat.

Kom je hier zelf niet uit? Wil je meer kandidaten in beeld, dan alleen via het eigen netwerk? Dan kan Primatch jou helpen. Bekijk onze recruitment oplossingen.


Rudolf van Gastel
 is partner van Primatch in Roosendaal. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.