• HET IS 2018: VERBETER JE CANDIDATE EXPERIENCE!

Het is 2018: verbeter je candidate experience!

‘Candidate experience’, een term waar we enkele jaren geleden in een tijd van meer werkzoekenden dan vacatures zelden van gehoord hadden. In de huidige krappe arbeidsmarkt anno 2018 is het een begrip waar we dagelijks mee bezig (moeten) zijn. Wat houdt het dan precies in?

De definitie van candidate experience is ‘De totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces.’

Als je het goed aanpakt heb je tevreden sollicitanten én het vergroot ook nog eens je employer branding. Twee vliegen in één klap! Hoe zorg je er nu met een paar grote en kleine veranderingen voor dat sollicitanten blij worden van jouw sollicitatieproces? Ik geef  je  een paar praktische tips die je meteen kunt toepassen:

Tip 1: Verras kandidaten met je vacaturetekst
Een vacaturetekst die aanspreekt kan ervoor zorgen dat een kandidaat sneller de stap maakt om daadwerkelijk te solliciteren. Ben origineel in je bedrijfsomschrijving door een medewerker aan het woord te laten of voeg er bijvoorbeeld eens wat humor aan toe. Dat zegt meteen iets over je bedrijfscultuur. Zorg er in je vacature ook voor  dat contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk is. Vermeld bijvoorbeeld je mobiele nummer in plaats van de centrale vaste lijn. Hebben kandidaten onder werktijd geen tijd om te bellen? Geef ze dan de mogelijkheid om je in de avonduren te spreken of laat ze whatsappen. Zo loop je geen kandidaten mis.

Tip 2: Duidelijk sollicitatieproces
Zorg er allereerst voor dat kandidaten niet hoeven te zoeken naar de vacatures op je website. Ze nemen immers al de moeite om je website te bezoeken! Geef verder een duidelijke instructie hoe kandidaten bij je kunnen solliciteren. Is dit via een e-mailadres of een sollicitatieformulier? Wie kunnen ze bellen met vragen? Wanneer horen ze meer over de procedure? Ben duidelijk en compleet! Wacht ook zeker niet te lang met het benaderen van goede kandidaten, ze hebben namelijk ook voldoende aanbod bij de concurrent waar ze op in kunnen gaan. Kortom,  je kunt maar één keer een goede eerste indruk maken.

Tip 3: Communiceer en hou het persoonlijk
Zorg voor up-to-date communicatie met de sollicitant. Niets is vervelender dan het gevoel hebben dat je niet serieus genomen wordt. Dit begint met bijvoorbeeld een vriendelijk, compact sollicitatieformulier en gaat verder met een persoonlijk belletje bij het uitnodigen voor een kennismakingsgesprek of juist het bericht dat iemand afgewezen is. Zelfs dan is het de kunst om dit in positieve vorm af te sluiten, zodat iemand in de toekomst ook weer jouw bedrijf zou aanbevelen. En wil je een kandidaat nog even op ‘on hold’ plaatsen? Communiceer dit dan ook! Niets vervelender voor een sollicitant om helemaal niets meer te horen.

Wil jij meer weten over het verbeteren van jouw candidate experience? Vraag dan onze whitepaper employer branding aan of volg kosteloos de training candidate experience.

Claudie Hendrikx is sinds 2014 werkzaam bij Primatch en is recruitment consultant voor Primatch Tilburg. Ze is gespecialiseerd in online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.