• WAAR CULTUUR HAAR WARE AARD LAAT ZIEN

WAAR CULTUUR HAAR WARE AARD LAAT ZIEN

Ken je dat? In de vacaturetekst staat dat je collegiaal, klantgericht en een teamplayer moet zijn. De organisatie kenmerkt zich door de open cultuur en de korte communicatie lijnen waarbij ‘afspraak is afspraak’ het credo is en we graag iets extra’s voor elkaar doen! Je herkent je in het profiel en de bedrijfscultuur, dus besluit je te reageren.

Maar als je als kandidaat aankomt voor je eerste gesprek, zijn de parkeerplaatsen het dichts bij de ingang voor de directie in plaats voor de klanten en bezoekers, tot zo ver dus de klantgerichtheid. Je loopt langs het keukentje en daar hangt een briefje op de keukenkast: “Laat de vaat niet voor een ander, je bent niet thuis bij je moeder!” Oh ja dat zal de collegialiteit hier wel zijn. Terwijl je naar de spreekkamer loopt, kom je langs allemaal kamers waar je toekomstige collega’s twee aan twee per kamer hard door zitten te werken, maar van enige teamspirit is weinig te merken.

In de spreekkamer hangt een fraai gemaakte poster met daarop de 5 punten “Hoe wij met elkaar omgaan”. Huh, maar als iedereen daar toch naar leeft omdat het de cultuur is hoeft het toch niet op een poster te staan? Nadat de recruiter 5 minuten te laat binnen komt, kan je ook de ‘afspraak is afspraak’ wel terzijde schuiven.

Maar omdat het gesprek zo leuk was met de recruiter en deze aangeeft een heel plezierig gesprek met je te hebben gehad, besluit je de verzamelde informatie te herijken en naast je neer te leggen. Wat een top organisatie! Niet gehinderd door je enthousiasme voor de rol en de fijne fit met de cultuur loop je naar buiten; maar eerst nog even langs het toilet.  Tot je eigen verbazing ervaar je daar wat het betekent als collega’s iets extra’s voor elkaar doen.

Wil je graag meer weten over de candidate experience en wat employer branding voor jouw organisatie kan betekenen, bel ons op 088-5325111 of stuur ons een bericht.

Blog_Waar cultuur de ware aard laat zien

OVER DE AUTEUR

Jeroen Bergen, Managing Partner van Primatch, heeft ruim 18 jaar ervaring met online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Als Managing Partner van Primatch is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere tool2match.

Jeroen Bergen

Jeroen Bergen

Managing Partner Primatch