fbpx
  • MKB KANSLOOS IN ‘THE WAR FOR TALENT’?

MKB KANSLOOS IN ‘THE WAR FOR TALENT’?

Krapte op de arbeidsmarkt, veel concurrentie om die ene topper aan je bedrijf te binden en verschillende kapitaalkrachtige grote spelers in de markt. Als lokaal MKB-bedrijf lijk je kansloos in ‘the war for talent’. Of toch niet?

Regionaal netwerk
Je werkt in de regio al volop aan je bedrijf. Je adverteert in de lokale huis-aan-huis bladen, staat op beurzen en hebt een bedrijfspagina op LinkedIn en Facebook, waarmee je trouw en met regelmaat nieuws de wereld in slingert. Mensen die je kent (je moeder, je vrienden, je klanten en de linksback van het 6e) vinden je pagina leuk. Zij zien je update in hun timeline, liken en/of delen die update en jij liket hun update. Voor wat, hoort wat: het is immers social media.
Een fanbase is snel opgebouwd en kost je (buiten de tijd die je erin investeert) niets. De grote jongens zitten ook op social media. ASML is goed voor 17.127 likes op Facebook en 80.471 (!) volgers op LinkedIn. Aantallen waar je alleen maar van kunt dromen. Echter, de aantallen waarmee jij te maken hebt, stellen je nog in staat een persoonlijke relatie met je publiek te onderhouden! Bovendien kun je je eigen netwerk en dat van je medewerkers benutten bij het werven van personeel. De kracht van referral recruitment wordt nog vaak onderschat. Je eigen netwerk brengt je in contact met precies de juiste mensen die, eenmaal aangenomen, ook nog eens beter blijken te presteren.

Persoonlijke touch
Een multinational met een groot wervingsbudget ontvangt in de regel meer sollicitanten dan een lokaal MKB-bedrijf, da’s logisch. Toch zeggen die aantallen me weinig: ik heb liever een goede conversie naar relevante sollicitaties. Liever 5 van de 7 sollicitaties die ik meteen uit kan nodigen voor een gesprek dan 2 uit 250. En nog belangrijker: hoe ervaart die sollicitant het proces? Als je voldoende tijd neemt om de sollicitant te informeren (ontvangstbevestiging, tussentijds telefoontje, tijdige terugkoppeling na het gesprek, etc.), komt dit je ‘candidate journey’ ten goede.
Let op: na een positieve ‘candidate journey’ vertelt 60% van de sollicitanten anderen ook bij jouw bedrijf te solliciteren, gaat 42% ook je producten kopen en adviseert 37% anderen om jouw producten te kopen. Extra omzet, alleen door wat extra aandacht!

Glassdoor
De van origine Amerikaanse website Glassdoor (www.glassdoor.nl) geeft de mogelijkheid om reviews achter te laten over werkgevers. Werknemers kunnen anoniem hun ervaringen over de werkplek delen. Het concept is vergelijkbaar met TripAdvisor (beoordelingen van hotels), maar dan spannender. Op Glassdoor vel je een oordeel over jouw werkplek, je collega’s en je baas. De site is sinds mei 2015 op de Nederlandse markt actief. Een negatieve beoordeling heeft natuurlijk zijn impact op je employer brand. Over ASML staan inmiddels 329 reviews online, 496 over NXP en 385 over Philips Lighting. Over alle (overige) bedrijven in de Kempen samen? Minder dan 10.

Conclusie
Zowel voor multinationals als voor lokaal MKB is het zaak aandacht te besteden aan employer branding. Aandacht voor je doelgroep is essentieel, kandidaten hebben vaak meerdere sollicitaties tegelijkertijd lopen en maken hun keuze op basis van ‘cultural fit’.

Geef je bedrijf de juiste, persoonlijke uitstraling. Jij bent uniek, je bedrijf is uniek, evenals je bedrijfscultuur. Met creativiteit en de inzet van social media kom je al een heel eind. Er zijn volop bedrijven om je aan op te trekken, ook regionaal. Hulp nodig? Neem dan gerust contact met me op: 088-5325112 / 06-43764121 of marco.vandevliet@primatch.nl

© Copyright - Primatch