Wat je nog niet weet over Google for Jobs

Google For Jobs is actief in Nederland! Het internet staat inmiddels vol met alles wat je hierover dient te weten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog trainingen over dit onderwerp zodat je helemaal klaar bent voor Google For Jobs.

Wat weet je nog niet over Google for Jobs?

1. Eigenaarschap van een vacature

Een vacature kan meerdere malen online geplaatst worden. Als meerdere locaties Google For Jobs ready zijn dan zou de vacature in theorie meerdere malen in Google For Jobs moeten verschijnen. Dit is echter iets dat Google niet wil om ervoor te zorgen dat er geen dubbele vacatures zijn en de ervaring voor de gebruiker goed is. Als meerdere websites de vacature geplaatst hebben dan is dit terug te zien als een enkele weergave van de vacature, maar met meerdere sollicitatie mogelijkheden. Google For Jobs kent automatisch een eigenaar toe aan de vacature. Dit zou altijd  het bedrijf moeten zijn dat de vacature plaatst, echter zijn er wel gevallen waarin het toch anders is.

Wanneer je website gekoppeld is aan Google middels een API zou jij altijd de eigenaar moeten zijn. Let op! Dit is een ingewikkeld proces!

2. Google for Jobs wordt in fases uitgerold

Heb jij de vacatures in Google For Jobs nog niet gezien? Dit kan kloppen! Hoewel de uitrol gestart is kan het enkele maanden duren voordat iedereen Google For Jobs gaat zien. Dit is een praktijk die vaker voorkomt met Google producten. Door gefaseerde release kunnen ze fouten/bugs die gevonden worden oplossen voordat “het grote publiek” het kan gebruiken.

3. Google for Jobs leest de pagina, niet specifiek de vacaturetekst

Dit betekent dat om te voldoen aan de criteria van Google For Jobs je – in theorie – een blokje informatie aan je vacaturepagina kunt toevoegen waar exact de nodige info voor Google For Jobs in staat.

Gezien dit een theoretische stelling is en wij nog niet in de gelegenheid zijn geweest hiermee te testen is het advies om zelf te kijken of dit voor jullie werkt alvorens het in elke vacature te implementeren.

4. De toekomst van Google for Jobs

In de toekomst kijken kan niemand, maar toch zijn er enkele zaken die wij verwachten met betrekking tot Google For Jobs. In onze trainingen hebben we enkele voorspellingen gedaan waarvan de eerste al waar blijkt te zijn:

  1. Betaalde advertenties blijven een belangrijke rol spelen, ook als Google for jobs er is.
  2. Google for jobs zal het toevoegen van image en video content mogelijk maken.
  3. Google for jobs zal integratie toepassingen uitrollen om veel stappen om GFJ ready te zijn middels 1 stukje code toe te passen

5. Salaris in Google for Jobs

Vanuit onze bronnen hebben we begrepen dat Google zelf marktconforme salarissen kan toekennen aan vacatures wanneer deze niet ingevuld worden. Dit is op basis van de Amerikaanse Google For Jobs zo gebleken en de vraag is natuurlijk of dit in Nederland ook zo zal werken. Wanneer dit wel het geval is heb je des te meer reden om zelf een salaris indicatie op te geven!

Tekst: Randy Houwen | Primatch

OVER DE AUTEUR

Randy Houwen is online marketing manager bij Primatch. Met vele jaren ervaring in zowel MKB als top of the line kan hij veel inzicht geven in de juiste online (werving) strategie voor jouw bedrijf.

Randy Houwen

Randy Houwen

Online marketing manager Primatch