Wat wil jouw toekomstige werknemer weten?

Waar jouw toekomstige werknemer gevoelig voor is kan anders zijn binnen verschillende doelgroepen, maar er zijn natuurlijk altijd gemene delers. Juist die kunnen het verschil maken.

Hoe ziet het beeld er vaak uit?

Je bent op zoek naar een nieuwe medewerker en doet je best om je te verplaatsen in de doelgroep, maar toch komen er niet de juiste of niet voldoende sollicitanten op af. Je wilt een goed beeld geven over de functie, dus waar concentreer je je vaak op:

  • Je legt goed uit wat het bedrijf precies doet, zodat sollicitanten weten wat je als bedrijf doet zodat ze kunnen beslissen of dat bij hun past.
  • Je schetst een goed beeld over welke verantwoordelijkheden bij de functie horen zodat ze kunnen zien of dat is wat ze willen. Dit resulteert vaak in een heleboel bulletpoints, maar als je als accountant solliciteert, weet je hopelijk al wat er van je verwacht word in de basis;
  • Je geeft veel weg is wat jullie zoeken in een persoon, want iemand moet zich daarin herkennen en het niveau aankunnen.
  • Je schetst een stukje cultuur van het bedrijf en geeft de veel voorkomende voorwaarde op.

Dan denk je nu; alles wat iemand moet weten staat erin en ik heb veel informatie weggegeven om alvast een deel van de selectie plaats te laten vinden. Lees: liever wil ik geen kandidaten die niet voldoen aan het profiel.

Waar gaat het fout?

Onbewust doen we allemaal hetzelfde; We weten dat het anders kan/moet maar door tijdsdruk en een groot belang dat een kandidaat aan bepaalde eisen voldoet blijven we dezelfde informatie geven. Daarnaast is opportunisme vaak ook een bekend begrip. Je stelt een vacature op, maar wilt toch niemand uitsluiten waardoor je de neiging hebt een heel ruim profiel op te stellen. Resultaat: je bent niet duidelijk en de doelgroep herkent zich minder. Betrek het eens op jezelf. Als je zelf op zoek bent naar een nieuwe functie wordt je toch ook moe van steeds dezelfde soort functie beschrijvingen?

Maar hoe moet het dan anders?

Stel je voor; je zou je concentreren op hoe iemand zijn/haar dag eruit ziet, in wat voor team iemand terecht komt, wie je collega’s zijn en wat ze leuk vinden om te doen, je geeft aan hoe de leidinggevende zorgt voor de afdeling, je schetst wat collega’s fijn vinden aan deze organisatie, je geeft aan welke mogelijkheden er zijn in het bedrijf, wat je kernwaarde zijn en waarom je deze zo belangrijk vind maar vooral ook je laat de medewerker een kijkje nemen in het hart van jouw bedrijf.

Wanneer je een werken bij site hebt, kun je vaak al foto’s zien van het bedrijf en wellicht ook al wat van het personeel. Je leest het stuk wij zijn wij, wat vaak enigszins aangepast is van de corporate website voor klanten, maar wat als elke sollicitant naar deze site zou worden geleid en je hem goed zou in richten? Hoe zou dat er dan uit zien?

Het zou een medewerker direct aantrekken of afstoten, waardoor iedereen die solliciteert goed aansluit bij jouw bedrijf. Daarnaast zorgt het ervoor dat mensen een ‘open sollicitatie’ willen doen zodat je een talentpool opbouwt maar het allerbelangrijkste is:

“Geen enkel bedrijf is hetzelfde, geen enkel team is hetzelfde, geen enkel bedrijf bied dezelfde kansen en geen enkele manager is hetzelfde. Hoera! Een uniek bedrijf met een duidelijke identiteit is een unieke vacature!!”

Tekst: Daniëlle Wassink | Primatch Tilburg

OVER DE AUTEUR

Danielle Wassink is recruitment consultant bij Primatch. Met haar ruime ervaring binnen recruitment kan ze veel vertellen over alle facetten van recruitment.

Daniëlle Wassink

Daniëlle Wassink

Manager vestiging Tilburg