• WERK AAN DE WINKEL!

Werk aan de winkel!

Potentiële werknemers komen anno 2018 over het algemeen niet meer zomaar bij je organisatie aankloppen of je een leuke baan voor ze hebt. Sterker nog… om een geschikte nieuwe medewerker te vinden moet je tegenwoordig vaak álles uit de kast halen om ze bij jou aan tafel te krijgen (en te houden!). Al die andere bedrijven in jouw branche hebben namelijk ook een aanbod van interessante vacatures en de arbeidsmarkt wordt maar krapper en krapper. Mocht je het nog niet door hebben… er is werk aan de winkel!

Om je organisatie meer bekendheid en aantrekkelijkheid te geven voor de groep van sollicitanten is employer branding het magische woord. De simpele definitie hiervoor is: Zorgen dat jouw bedrijf interessanter is dan de concurrentie. De totale ‘reis’ die een sollicitant bewandelt in een sollicitatieprocedure bij jouw bedrijf is hier een belangrijk onderdeel van. Samengevat noemen we dat de ‘candidate journey’.

Bij de candidate journey is communicatie heel belangrijk. Kandidaten verwachten onder andere een snel en soepel sollicitatieproces, willen persoonlijk contact met HR, de teamleider of directie en vinden naast werkplezier en salaris zeker ook de cultural fit heel belangrijk: ‘Past mijn persoonlijkheid bij dit bedrijf?’

Nu hoor ik je denken. Waar moeten we dan beginnen? Hierbij alvast enkele tips om jouw candidate journey te verbeteren:

Tip 1:
Ben onderscheidend! Zorg bijvoorbeeld voor opvallende content op social media, een mooie werken-bij site of een verrassend bedankje voor iedere sollicitant.

Tip 2:
Zorg voor een goede communicatie bij kandidaten in jouw sollicitatieprocedure. Zowel bij goed als bij slecht nieuws rondom de functie. Niets is vervelender voor een sollicitant om na solliciteren op een vacature niets meer te horen.

Tip 3:
Houd het tempo er in! Sollicitanten zijn tegenwoordig vrij ongeduldig en worden voor je het weet weggekaapt door een andere organisatie. Heb je een goede sollicitatie? Pak de telefoon en nodig hem/haar uit voor een kennismaking.

Tip 4:
Vragen is weten! Vraag nieuwe medewerkers altijd om een evaluatie te geven van het sollicitatieproces dat zij hebben gehad. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering.

Is je interesse gewekt en wil je meer weten over het verbeteren van de communicatie met je sollicitanten en over de Candidate Experience? Kom dan op 29 mei naar onze training Communicatie & candidate experience!

Claudie Hendrikx is sinds 2014 werkzaam bij Primatch en is recruitment consultant voor Primatch Tilburg. Ze is gespecialiseerd in online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.