fbpx
  • WERKEN-BIJ WEBSITE? DOEN!

WERKEN-BIJ WEBSITE? DOEN!

Waarom is een werken-bij omgeving voor je organisatie eigenlijk zo belangrijk?

Het komt nog regelmatig voor dat we bij een mooie organisatie een kop koffie drinken en de populaire term ‘werken-bij’ in het gesprek voorbij komt. In de krappe arbeidsmarkt waar we ons momenteel in bevinden, is deze connectie namelijk zo gelegd. Vaak wordt door afdeling HR het argument gegeven dat er al een pareltje van een corporate website live staat en dat hier de openstaande vacatures ook perfect op te vinden zijn. Waarom zouden we dan toch nog een aparte werken-bij omgeving moeten hebben?

Nou, ik kan je hier wel een aantal redenen voor geven. Het voornaamste argument hiervoor is dat het merendeel van de werkzoekenden online naar vacatures zoekt. Hierdoor is de vindbaarheid, zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van je organisatie cruciaal. Corporate websites van organisaties zijn vaak volledig gericht op de klant (B2B), waardoor de sollicitant moet gaan zoeken naar vacatures en als dit te lang duurt (vrij begrijpelijk in het huidige vacatureaanbod…) al snel afhaakt.  Een werken-bij website daarentegen kun je voor 100% richten op de sollicitant met een directe verwijzing naar de mooiste vacatures en ze meteen virtueel kennis laten maken met hun misschien wel toekomstige collega’s en werkplek. De sollicitant anno 2018 wil graag voordat men die kop koffie bij een organisatie komt drinken al graag een goed beeld hebben van de uitstraling van de organisatie, de cultuur, de medewerkers enzovoort. Bedenk maar eens hoe fijn jij dit zelf zou vinden als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.

Uiteraard kun je je als organisatie ook laten zien via diverse social media kanalen, maar daar bovenop nog een eigen werken-bij website oogt dan toch nog net even iets professioneler. Een werken-bij website is net als een visitekaartje, het is vaak het eerste wat potentiële medewerkers van jouw organisatie zien nadat ze ergens een vacature of job-oproep hebben zien staan. Hier bepaalt een groot deel al of ze wel of niet bij jouw organisatie gaan solliciteren. En dan hebben we het nog niet eens gehad met wat dit voor je vindbaarheid via Google doet! Google indexeert je werken-bij website namelijk veel beter dan een vacature-gedeelte op je corporate website. Heel simpel: je corporate website gaat namelijk over veel meer andere zaken dan alleen ‘werken-bij’ waardoor het zoekgedrag voor Google alleen maar troebeler wordt.

Last but not least, wat ook een groot bijkomend voordeel is: de bezoekers die op deze werken-bij omgeving komen zijn dus echt geïnteresseerd in de carrière mogelijkheden bij jouw organisatie. Bij een corporate website is dit namelijk maar gokken… er is dan namelijk ook een grote kans dat de bezoekers je klanten of bijvoorbeeld leveranciers zijn. De ‘zuivere’ meting die je hebt bij de werken-bij omgeving is dus zeer bruikbaar en waardevol voor het verdere employer branding traject binnen je organisatie.

En laten we eerlijk zijn… uiteindelijk is het belangrijkste doel van je werken-bij site: meer en betere sollicitaties. Garanties hierop geeft ook een flitsende werken-bij site niet, maar in de war on talent  waar we ons op dit moment in recruitmentland in begeven is het toch zeker een stap in de goede richting. De bezoekerscijfers en reacties van sollicitanten liegen er niet om!

Wil je meer weten over de mogelijkheden rondom werken-bij omgevingen of employer branding? Neem dan contact met ons op!

OVER DE AUTEUR

Claudie Hendrikx is sinds 2014 werkzaam bij Primatch en is recruitment consultant voor Primatch Tilburg. Ze is gespecialiseerd in online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.

Claudie Hendrikx

Claudie Hendrikx

Recruitment Consultant
© Copyright - Primatch