fbpx
  • WERVEN IN DE ZOMERPERIODE

MET EEN VOLLE BEZETTING STARTEN IN SEPTEMBER?

Werven in de zomer, waarom niet? Je hoort in het bedrijfsleven vaak voorbij komen dat werven in de zomerperiode geen zin heeft, maar dit is zeker niet juist. Nederland kent een vrij grote vakantiespreiding. Daarbij gaan er ook een hoop mensen op vakantie in de andere seizoenen. Uit onderzoek is gebleken dat veel actief werkzoekenden in de zomer door blijven zoeken naar een andere baan. Daarnaast gebruiken latent werkzoekenden de zomerperiode juist als moment van bezinning en oriëntatie. Hieronder 3 tips om succesvol te werven in de zomerperiode:

  1. Zorg voor een duidelijk beeld van de doelgroep die je wilt werven.
    Dit is in elke periode en in elke procedure the first step to take. Om je jobmarketing heel doelgericht te kunnen inzetten is het belangrijk om de volgende vragen te beantwoorden: Wat is de trigger voor mijn doelgroep om te kiezen voor een functie of een werkgever? Waar bevindt mijn doelgroep zich online en offline?
  1. Investeer in je zichtbaarheid.
    Actief werkzoekenden zoeken vaak op jobboards naar een nieuwe baan. Ook social media wordt vaak en intensief gebruikt.  Er staan in de zomerperiode minder vacatures online, dus zorg ervoor dat jouw vacature er zeker uitspringt. Zorg daarnaast voor originele content, zoals een vacaturevideo en een goed geschreven SEO-proof vacaturetekst. Zet je vacature breed in de markt en investeer extra wervingsbudget in de kanalen die binnen jouw organisatie het beste werken.
  1. Geef extra aandacht aan het behoud van je huidige medewerkers.
    Werven is een ding maar het behouden, binden en boeien van je huidige medewerkers is zeker zo belangrijk. Worden de kernwaarden geleefd en uitgedragen binnen de organisatie? Dit zorgt voor een fijne plek om te werken; een plek waar nieuwe medewerkers zich thuis zullen voelen.

Veel succes met het werven van nieuw talent de komende, hopelijk zonnige periode. Wij wensen je een hele fijne zomer toe!
Hartelijke groet, team Primatch