fbpx
  • WERVING HEEFT NIETS TE MAKEN MET SELECTIE, TOCH?

Werving heeft niets te maken met selectie, toch?

Werving en selectie. Het wordt vaak in een zin uitgesproken en gezien als één handeling. Maar is het dat ook?

Laten we eens terug gaan naar de basis. Wat is werving en selectie eigenlijk? Allereerst kijken we naar de betekenis van de woorden ‘werving’ en ‘selectie’.

Werving: Maximale conversie halen binnen je vooraf afgebakende doelgroep middels diverse online en offline kanalen.

Selectie: Het reduceren van risico’s door het vooraf goed scheppen van verwachtingen naar de kandidaat toe.

Door het lezen van bovenstaande definities zie je dat werving en selectie echt twee verschillende begrippen zijn.

Goede werving gaat over doelgroep analyse, conversie, media inzet, content schrijven etc. Het gaat om een proces van verleiden en informeren met als doel dat de kandidaat reageert. Dit is voornamelijk een positief, actief en doelgericht proces.

Goede selectie gaat daarentegen over het uitsluiten van risico’s door o.a. het afnemen van gestructureerde interviews, assessments en het maken van goede profielen.

Dit is een proces van afwegingen, afwijzingen, beoordelingen en vergelijkingen. Dit proces is in feite veel ‘negatiever’ dan bij de werving, want je gaat niet met een kandidaat het gesprek aan omdat hij/zij zozeer in het profiel past, maar omdat er op basis van iemand zijn cv (nog) geen reden is diegene af te wijzen. Dit klinkt negatief, maar is uiteindelijk de hele essentie van het selecteren.

De kunst is om dusdanig goed te werven, dat het je selectie ondersteund. Een betere conversie binnen een vooraf afgebakende doelgroep zorgt voor minder risico’s. Wanneer je vooraf realistische verwachtingen schept, zal de betreffende doelgroep zich herkennen waardoor er (meer) passende kandidaten zullen reageren.

Anderzijds zorgt een duidelijk verwachtingspatroon ervoor dat je de doelgroep goed kunt definiëren.

Werving en selectie zijn een soort Ying en Yang. Ze staan beiden op zichzelf, maar toch versterken ze elkaar en zorgen ze tezamen voor een compleet proces. Investeer dus niet alleen in goede selectie, maar zorgt ook voor de kracht binnen de werving.

© Copyright - Primatch