• ZACHT STOOFVLEES EN EEN TAAI RECRUITMENTPROCES

ZACHT STOOFVLEES EN EEN TAAI RECRUITMENTPROCES

Vandaag maakte ik voor het eerst stoofvlees, volgens een oud Vlaams familierecept. Met donker bier, appelstroop en laurierblad. Het recept uit mijn moeders kookschriftje heb ik stap voor stap doorlopen, het vlees heeft een kleine vier uur staan sudderen. Helaas bleken de stukjes rundvlees mini-schoenzolen te zijn geworden.

Waar het mis is gegaan is lastig te zeggen. Op internet vond ik de tip om het vlees kort aan te bakken. Het vlees moet aan de buitenkant dichtschroeien, de ‘gaarheid’ mag niet naar binnen doorslaan. Te lang bakken resulteert in taai vlees, dat niet meer zacht wordt. Weer wat geleerd.

Ik ging dus al aan het begin van mijn sudderproces de fout in. Eenzelfde fout die ik regelmatig terug zie komen in recruitmentvraagstukken. De struggle van HR om die ene specifieke vacature op de juiste manier op papier te krijgen en als corporate recruiter binnen een internationale high tech omgeving kan ik me dit prima voorstellen.

Vaak ligt ergens in een dossierkast (of iets geavanceerder, in een mapje op de harde schijf) het functieprofiel aan de hand waarvan Harrie dik tien jaar geleden is aangetrokken. Harrie heeft zijn baan opgezegd en moet worden vervangen en hij heeft zo’n complexe functie. Geen touw aan vast te knopen. Dan toch maar het oude profiel een beetje pimpen: de oorspronkelijke functietitel van ‘Technicus’ wordt ‘Engineer’ en aangezien de laatste sollicitatie per post in 2013 is binnengekomen, is het postadres gewijzigd naar een mailadres. Verder een mooie opsomming in bulletpoints van wat de nieuwe medewerker moet gaan doen en wat wij van hem verlangen (“Ze moeten blij zijn dat ze bij zo’n mooi bedrijf als het onze mogen werken!”). Zo, weer een karwei plat, dit kan online. Contentmarketing en tekstschrijven zijn immers geen vakken op de P&A-opleiding.

Op dit punt word ikzelf een beetje taai: wie kan er nu beter input geven voor een vacaturetekst dan degene die de functie op dit moment bekleedt? Die weet welke skills daadwerkelijk van belang zijn, die je kan vertellen met welke stakeholders je intern en extern te maken krijgt en die het ‘echte verhaal’ kan overbrengen. Bovendien zoek je een ‘type Harrie’, handig om te weten waar zulke mensen online uithangen (Harrie weet het!) en wat zij een prettig leesbare tekst vinden.

Veel succes met de werving van het schaap met vijf poten. Zo ongeveer het enige dier wat ik nog nooit in een vacaturetekst ben tegengekomen; salestijgers, duizendpoten en spinnen-in-het-web des te vaker. Stop er eens mee! Kom je er niet uit, dan ben ik je graag van dienst!

OVER DE AUTEUR

Marco van de Vliet is sinds 2013 partner voor Primatch Kempen-Eindhoven. Hij heeft ruime ervaring met (online) recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.

Marco van de Vliet

Marco van de Vliet

Partner Primatch Kempen-Eindhoven